صنعت تاریک دلالان داده‌ها

Author picture

ما در عصر جدیدی زندگی‌ می‌کنیم. عصری که در آن برتری‌جویان مذهبی همچون ماری برجهان سیطره زده‌اند و با پیشرفته‌ترین روش‌های فریب، نیرنگ و حیله مذهبشان را بیش‌ازپیش در دنیا گسترش داد‌ه‌اند. مذهب این‌ افراد سرمایه‌ و خدایشان قدرت است. این افراد از هر راهی که به ذهن بیمارشان برسد، تلاش می‌کنند ملت‌ها را به غل‌وزنجیر دربیاورند، آن‌ها را محدود نمایند و اساسی‌ترین، بدیهی‌ترین و مهم‌ترین حق هر انسان را – که حق تعیین سرنوشت و آزادی مطلق است – از او بگیرند. یکی از روش‌هایی که برتری‌جویان برای ایجاد سلطه بر مردم و کسب سود بیشتر استفاده می‌کنند، نظارت بر زندگی شخصی انسان‌ها و تجاوز به حریم خصوصی ماست. در این بخش از آموزش‌های ویتارو، مستندی کوتاه در رابطه با صنعت دلالان داده‌ها از وِلاگر مشهور، جیمز جانی (به انگلیسی: James Jani) برایت ترجمه و زیرنویس کرده‌ایم که در آن به بررسی صنعت پنهان و 200 میلیارد دلاری معامله اطلاعات شخصی مردم می‌پردازد‌. جیمز جانی در حوزه سبک زندگی، اقتصاد و کسب‌وکار، مستندهای قوی و جذابی را تولید و منتشر می‌کند که این ویدیو نیز از این قاعده مستثنا نیست.

صنعت تاریک دلالان داده‌ها

صنعت پنهان و 200 میلیارد دلاری دلالی داده‌ها تماماً بر اساس اطلاعات شخصی ما بناشده است. اطلاعاتی که ما در اختیارشان می‌گذاریم و یا اطلاعاتی که خودشان با حیله و نیرنگ اما قانونی از ما به دست می‌آورند، موتور محرک این صنعت تاریک است. مردم می‌گویند: «داده‌ها نفت جدید است» و به‌راستی‌که این‌طور است. هیچ صنعت دیگری نمی‌تواند تمام اتفاقات و سودهای صنعت نفت را با این شباهت نزدیک در خود داشته باشد.

صنعت تاریک دلالان داده‌ها

تفاوت‌های کلیدی میان اطلاعات و داده‌ها

  1. داده‌ها (به انگلیسی: Data) شامل حقایق و اعداد خام هستند. اما اطلاعات (به انگلیسی: Information) برخلاف داده‌ها، تحلیلی جامع و مرتب‌شده از داده‌های خام هستند. به‌طور خلاصه، داده‌ها مواد اولیه و اطلاعات محصول نهایی هستند.
  2. اطلاعات بدون داده‌ها نمی‌توانند وجود داشته باشند؛ اما داده‌ها نیازی به اطلاعات ندارند.
  3. داده‌ها، به‌عنوان ورودی، در یک پروسه‌ای از فیلترهای مختلفی برای سازمان یافتن و نظم گرفتن عبور می‌کند تا به خروجی – که همان اطلاعات است – تبدیل شود.
  4. داده‌ها کلی و اطلاعات جزئی هستند.
  5. چون داده‌ها به‌صورت خام هستند، معنای مشخصی ندارند و باید در یک پروسه مشخصی به اطلاعات معنادار تبدیل شوند.

صنعت تاریک دلالان داده‌ها

توضیح اصطلاحات

  1. دو ضربه روی صفحه: در برخی از شبکه‌های اجتماعی، خصوصاً اینستاگرام، ما اگر از مطلبی خوشمان آمد می‌توانیم با دو ضربه متوالی بر روی آن مطلب در گوشی هوشمند خود، آن مطلب را اصطلاحاً «لایک» کنیم و بپسندیم.
  2. توییتر: توییتر (به انگلیسی: Twitter) یک صفحه اجتماعی با میلیون‌ها کاربر است که مردم سعی می‌کنند با کلماتی خلاصه و محدود افکار و نظراتشان را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و به بحث و تبادل‌نظر بپردازند.
  3. اپلیکیشن: به برنامک‌ها و نرم‌افزارهای گوشی‌های هوشمند اپلیکیشن (به انگلیسی: Application) می‌گویند.
  4. گوگل کن: این اصطلاح به معنی استفاده از موتور جستجوی گوگل (به انگلیسی: Google) برای یافتن چیزی در اینترنت است.
  5. پایگاه داده‌: به‌صورت کلی، به مجموعه‌ای از اطلاعات با ساختاری سازمان‌یافته و منظم پایگاه داده (به انگلیسی: Database) می‌گویند.
  6. کوکی: کوکی (به انگلیسی: Cookie) ابزاری است که برای تعامل میان کامپیوتر تو و مرورگر استفاده و در آن اطلاعاتی درباره‌ی وب‌سایت‌ مانند مشخصات ورود به سایت و تنظیمات سفارشی‌شده‌ کاربر ذخیره می‌شود.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کن!
[کل: 5 میانگین: 4.2]

ویتارو در شبکه‌های اجتماعی

من به دنبال آزادی مطلق هستم:

محبوب‌ترین‌ها

آخرین‌ها

پیشنهاد سردبیر

سیاست

دیدگاهتان را بنویسید