لیورپول میلیارد دلاری یورگن کلوپ

Author picture

وقتی صحبت از پول شد، یورگن کلوپ خداحافظی کرد و به نزدیک‌ترین پارک برای قدم زدن رفت. در همین حین، مدیر برنامه‌های او در یک شرکت حقوقی واقع در خیابان لکسینگتون، مشغول بستن قراردادی بود. در یکم اکتبر 2015، مربی آلمانی، رئیس یکی از معروف‌ترین باشگاه‌های فوتبال جهان، یعنی باشگاه لیورپول انگلیس شد. در این بخش از آموزش‌های ویتارو، ما قصد داریم نگاهی متفاوت به لیورپول میلیارد دلاری یورگن کلوپ بیندازیم.

لیورپول میلیارد دلاری یورگن کلوپ

لیورپول با یورگن کلوپ قرارداد می‌بندد.

دستمزد سالانه یورگن کلوپ در آن زمان 11 میلیون یورو بود. با این دستمزد، یورگن کلوپ، بالاتر از دیه‌گو سیمئونه و لوییس انریکه، در رده گران‌ترین سرمربی‌های فوتبال قرار گرفت.

لیورپول میلیارد دلاری یورگن کلوپ

کلوپ آزمون مدیرعاملی را به‌خوبی پشت سر گذاشت. مایکل گوردون، رئیس گروه ورزشی فن‌وی و مالک آمریکایی لیورپول، کاندیدهای مربی‌گری باشگاهش را بر اساس قوانین علم حساب سرمایه‌گذاری فیلتر کرد.

در هر بازی چه مقدار امتیاز کسب کرده؟ به‌طور متوسط در هر بازی چه مقدار گل به ثمر رسانده؟ نتایج داخل زمین، چه تأثیری بر مسائل مالی کارکنانش گذاشته است؟

لیورپول میلیارد دلاری یورگن کلوپ

آمار و ارقام بیانگر عملکرد او بودند. گوردون سه دهه به‌عنوان مدیر صندوق پوششی (Hedge Fund) فعالیت کرده و پس از ملاقات با شخص یورگن کلوپ، به‌شدت هیجان‌زده شده بود:

کاملاً برایم روشن بود که یورگن کلوپ تمام ویژگی‌های رئیس یک شرکت را دارد؛ مردی که شرکتت را با اطمینان خاطر به دستش می‌سپاری.

لیورپول میلیارد دلاری یورگن کلوپ

یورگن ثابت کرد که مایک اشتباه نمی‌کند. کلوپ ویارانش در سال 2019 توانستند با شکست تاتنهام هاتسپر فاتح رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا شوند. برای این دستاورد بزرگ، او لقب بهترین سرمربی سال 2019 از آن خود کرد. در این سال بود که رویای لیورپول میلیارد دلاری با یورگن کلوپ به واقعیت تبدیل‌شده بود، رؤیایی دست نیافتی که هیچ‌کس باور نداشت:

چه کسی چنین دستاوردی را چهار سال پیش تصور می‌کرد؟

لیورپول میلیارد دلاری یورگن کلوپ

در فوتبال انگلیس، سرمربی‌های بهترین تیم‌ها مدیر یا رئیس صدا زده می‌شوند. ما در این مقاله، از هر دو اصطلاح سرمربی (Coach) و مدیر (Manager) استفاده می‌کنیم. در ادامه خواهیم گفت که چرا هر سرمربی نمی‌تواند یک مدیر باشد و به چه مهارت‌هایی برای مدیر شدن در فوتبال مدرن نیاز دارد.

لیورپول میلیارد دلاری یورگن کلوپ

یورگن کلوپ الگویی برای مدیرعامل‌ها

از زمانی که فوتبال حرفه‌ای به یک تجارت جهانی تبدیل شد، باشگاه‌های زیادی به ارزش چندین میلیارد دلاری رسیدند. پول عامل اصلی خلق کلاس جدیدی از سرمربی‌های برتر در جهان است.

این سرمربی‌ها استادیوم‌های جدیدی می‌سازند، های‌جک می‌کنند، دل سرمایه‌گذارها و اسپانسرها را می‌ربایند، رژیم غذایی برای بازیکنان خود تعیین می‌نمایند، آکادمی باشگاه را پرورش می‌دهند و با استفاده از تکنولوژی آمار و ارقام را آنالیز می‌کنند.

لیورپول میلیارد دلاری یورگن کلوپ

برترین سرمربی‌ها، حال برترین مدیرها هستند. آن‌ها برای بالا بردن ارزش باشگاهشان، باید ویژگی‌های یک مدیرعامل را داشته باشند. به‌راستی‌که مدیرعامل‌ها می‌توانند از لیورپول میلیارد دلاری یورگن کلوپ خیلی چیزها یاد بگیرند؛ اینکه چطور در مقابل فشار ها مقاومت کرد، چطور باید انگیزه و توانایی‌های خود را ارائه داد:

گوتسه ما را ترک می‌کند چون عزیزدردانه گواردیولا است. اگر این مسأله تقصیر کسی باشد، آن فرد منم، زیرا نمی‌توانم قامت‌ام را کوتاه کنم و اسپانیایی حرف بزنم.

لیورپول میلیارد دلاری یورگن کلوپ

لیورپول میلیارد دلاری یورگن کلوپ

یورگن کلوپ در میان‌سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۱ بازیکن فوتبال باشگاه ماینتس بود. او پس از اعلام بازنشستگی از فوتبال بلافاصله در سال ۲۰۰۱ به‌عنوان سرمربی ماینتس انتخاب شد. در طول ۷ سال سرمربیگری ماینتس، وی توانست به بوندس‌لیگا صعود کند. در ماه مه ۲۰۰۸، کلوپ با قراردادی دوساله به باشگاه بروسیا دورتموند پیوست.

او با بروسیا دورتموند توانست دو بار عنوان قهرمانی بوندس‌لیگا را از آن خود کند و در سال 2013، فاتح جام حذفی فوتبال آلمان شود. او حتی در همان سال به مرحله نهایی لیگ قهرمانان اروپا نیز صعود کرد.

لیورپول میلیارد دلاری یورگن کلوپ

اما از دید یک سرمایه‌گذار، این پیروزی‌ها و دستاوردها اهمیت چندانی ندارند. تمرکز سرمایه‌گذارها بر بالا بردن ارزش مالی یک باشگاه است و آن‌ها این موضوع را برای انتخاب یک سرمربی اولویت قرار می‌دهند.

لیورپول میلیارد دلاری یورگن کلوپ

در حال حاضر ارزش باشگاه فوتبال لیورپول از 2 میلیارد دلار گذشته است. در سال 2018، برای اولین بار در تاریخ باشگاه، ارزش بازیکنان لیورپول میلیارد دلاری یورگن کلوپ به بیش از یک میلیارد دلار رسید.

لیورپول میلیارد دلاری یورگن کلوپ

سال مالی 2019، با سود خالص 46 میلیون یورو و درآمد بی‌سابقه 600 میلیون یورویی بسته شد.

لیورپول میلیارد دلاری یورگن کلوپ

رئیس اصلی یورگن کلوپ، جان هنری، می‌خواست موفقیت تیم بیس‌بال بوستون ردساکس را در لیورپول تکرار کند. او تاجر قراردادهای آتی سویا و دیگر مواد خام بود و کاملاً از سازوکار تجارت آگاهی داشت.

به نظر ما او لیورپول را باقیمت خوبی خرید. باشگاه ورزشی فن‌وی در سال 2010، تنها 350 میلیون یورو برای خرید این باشگاه هزینه کرد.

لیورپول میلیارد دلاری یورگن کلوپ

لیورپول یکی از احساسی‌ترین باشگاه‌های جهان فوتبال است. این شهر سالیان زیادی است که با باشگاه‌های بزرگ مادریدی، مونیخی و منچستری رقابت نزدیکی داشته است. سرود نمادینی که قبل از هر بازی در آنفیلد پخش می‌شود، حقیقتاً افسانه‌ای است:

«تو هرگز تنها قدم نخواهی زد.»

لیورپول میلیارد دلاری یورگن کلوپ

به دنیا آمدن یک نوع سرمربی خاص

در سال 2007، مارک کوزیکه مدیر برنامه‌های کلوپ شد. او برای شرکت ورزشی نایکی کار می‌کرد. داستان از آنجایی آغاز شد که یورگن کلوپ به‌طور ناگهانی به اداره‌اش رفت و از مارک خواست تا قراردادی با او ببندد. مارک در این رابطه گفته بود:

بسیار سخت است که اسپانسر سرمربی‌ها شویم؛ زیرا با آن‌ها ما نمی‌توانیم کفش ورزشی بفروشیم. اما مثل روز برایم روشن بود که این فرد، یک رهبر مدرن، باانرژی و فن بیانی غیرعادی است.

لیورپول میلیارد دلاری یورگن کلوپ

پس‌ازاین مکالمه یورگن کلوپ به موفقیتی عظیم رسید. او نه‌تنها به یک سری از تجهیزات آمریکایی مجهز شد، بلکه در شرکت نایکی، یک کنفرانس مهارت‌های رهبری نیز برگزار کرد.

پس از مدت کوتاهی، مارک کوزیکه و یورگن کلوپ آژانسی بانام «Projekt B» به‌طور اختصاصی برای مشورت دادن به مربی‌ها تأسیس کردند. ستاره‌های جوانی مانند یولیان ناگلزمن و فلورین کوفلت از مشتری‌های این آژانس بودند.

لیورپول میلیارد دلاری یورگن کلوپ

کوزیکه هر هفته مهم‌ترین دارایی‌اش را به ابرشرکت‌هایی مانند گوگل، اپل و بی‌ام‌و می‌فروخت. همهٔ آن‌ها خواستار یورگن کلوپ بودند.

لیورپول میلیارد دلاری یورگن کلوپ

لیورپول میلیارد دلاری یورگن کلوپ اسپانسرهای بزرگ را با دسترسی دادن به سرمربی‌اش جذب می‌کند. مدیرعامل شرکت بیمه «آکسا» به ملاقات یورگن کلوپ رفت و باافتخار عکس یادگاری‌اش با او را در توییتر منتشر کرد. این شرکت بیمه، از سال 2019 حامی مالی لیورپول بوده است.

لیورپول میلیارد دلاری یورگن کلوپ

لقب یورگن کلوپ مدیر است. شاید ساده به نظر برسد اما این یعنی او باید تقریباً همه‌چیز را مدیریت نماید. بااینکه یورگن کلوپ تمرکز باشگاه را بر خود متمرکز کرده، اما بااین‌حال از جزئیات زیاد فاصله گرفته است.

لیورپول میلیارد دلاری یورگن کلوپ

در بروسیا دورتموند، او کارش را با مدیرعامل و مدیر ورزشی تقسیم کرد. به‌محض ورود به لیورپول، خیلی واضح بیان کرد که علاقه دارد تقسیم‌کار مشابهی را ببیند.

در سال 2016، آن‌ها ابتدا مایکل ادواردز را به سمت مدیر ورزشی منصوب کردند. سپس، پیتر مور، مدیر ارشد سابق مایکروسافت و EA را، برای کمک به مسائل اقتصادی کلوپ به باشگاه آوردند. این دو نقش مهمی در ساخت لیورپول میلیارد دلاری کلوپ ایفا کردند.

لیورپول میلیارد دلاری یورگن کلوپ

مدیریت تیم یورگن کلوپ

اولین چیزی که پس از ورود به ملوود او را اذیت کرد، فاصله عاطفی زیاد بین بازیکنان و کارکنان خدماتی تیم بود. یورگن کلوپ برای حل این مشکل نام همهٔ 80 کارمند و کارگری را که در خدمت تیم بودند، به خاطر سپرد. او آن‌ها را به اتاق ناهارخوری دعوت کرد و تک‌تک این کارکنان را به بازیکنان معرفی نمود.

لیورپول میلیارد دلاری یورگن کلوپ

همهٔ آن‌ها وظیفه‌دارند تا برای پیشرفت باشگاه و رسیدن به دست‌نیافتنی‌ها همکاری کنند. این چیزی است که کلوپ خواسته. او بازیکنانی را باارزش بازار 120 میلیونی و دستمزد هفتگی 200 هزار یورویی، با آشپز و ماساژور باشگاه در یک رده قرار می‌دهد. شاید این اتحاد و برابری، مهم‌ترین دارایی لیورپول میلیارد دلاری یورگن کلوپ باشد.

لیورپول میلیارد دلاری یورگن کلوپ

ما باهم قوی هستیم

بر دیوار مجموعه اجرایی باشگاه، کلوپ جمله «ما باهم قوی هستیم» را درج کرده است.

لیورپول میلیارد دلاری یورگن کلوپ

یورگن کلوپ یک‌زمانی فلسفه‌اش را با این جمله توصیف کرده بود:

من می‌خواهم مردم در کنار من خوشحال باشند. به‌عنوان یک مدیر (سرمربی) باید به کارکنانم ایمان داشته باشم. معتقدم بزرگ‌ترین نقطه قوت قوی‌ترین شخصیت‌ها، محصور کردن خود با افرادی برتر در زمینه‌هایی خاص است.

لیورپول میلیارد دلاری یورگن کلوپ

کلوپ از متخصص‌های زیادی بهره می‌برد. تاکتیسین نابغه، پیتر کراویتز، با لقب «The Eye» از زمان مربی‌گری در ماینتس در کنارش بوده است.

لیورپول میلیارد دلاری یورگن کلوپ

در سال 2016، او آندریاس کورنمایر، مربی بدن‌ساز و مونا نمر، متخصص تغذیه را به لیورپول آورد. شاید تصادفی باشد، اما کلوپ هر دو را از بایرن‌مونیخ خریداری کرد؛ همان تیمی که گوتسه و لواندوفسکی را از دورتموندش گرفت. شاید جالب باشد که بدانی یورگن، انتقال مونا نمر را تنها انتقال کلاس جهانی‌اش توصیف کرده بود.

لیورپول میلیارد دلاری یورگن کلوپ

او تصور می‌کند فوتبال بسیار پیچیده است. در لیورپول میلیارد دلاری یورگن کلوپ بهترین بازیکنان چه ازنظر ذهنی و چه ازنظر بدنی جمع شده‌اند. کورنمایر با آنالیز اطلاعات هر بازیکن، تمرین اختصاصی با توجه به اطلاعات بدنی و ذهنی بازیکنان ارائه می‌دهد. از آن‌طرف مونا مطمئن می‌شود که بازیکنان بهترین تغذیه را داشته باشند.

لیورپول میلیارد دلاری یورگن کلوپ

تیم همه‌چیز کلوپ است. بازیکنان قبل از هر چیز باید از فیلتر اخلاقی کلوپ عبور نمایند. او چند بار گفته بود که شخصیت بازیکن از عملکرد فنی‌اش مهم‌تر است.

برای مثال قبل از بستن قرارداد با جورجینیو واینالدوم، او را به خانه‌اش دعوت کرد تا بیشتر با جورج آشنا شود. وقتی کلوپ با او به‌جای فوتبال در مورد آخرین تعطیلاتش حرف زد، مرد هلندی کاملاً مبهوت شد.

لیورپول میلیارد دلاری یورگن کلوپ

بازهم شاید تصادفی باشد، اما لیورپول میلیارد دلاری یورگن کلوپ از ملیت‌های مختلفی تشکیل‌شده است. این امر به باشگاه یک وجهه بین‌المللی می‌دهد. به‌هرحال این افراد تنها با اتحاد و رقابتی سالم پابرجا مانده و به‌سوی پیشرفت در حال حرکت است. این تیم به‌صورت حرفه‌ای و در سطحی بالا توسط شخص یورگن کلوپ نظارت می‌شود و این کار تنها از خود او برمی‌آید.

لیورپول میلیارد دلاری یورگن کلوپ

روحیه کارآفرینی یورگن کلوپ

برای یادگیری آسان‌تر تاکتیک‌های پیچیده به ابزار نیاز است. یورگن از زمان خود جلوتر بود. در سال 2005، وقتی از کلوپ خواستند در مورد بازی‌های ملی در تلویزیون رسمی کشور نظر بدهد، او درخواست یک نرم‌افزاری را داد که به او اجازه بدهد سکانس‌های مختلف بازی را آنالیز نماید. نرم‌افزار درخواستی او شامل ویژگی‌هایی مانند زاویه دیدهای متنوع و شخصی‌سازی بود. اما در آن زمان، همچون نرم‌افزاری وجود نداشت.

لیورپول میلیارد دلاری یورگن کلوپ

یورگن مجری و تهیه‌کننده را قانع کرد تا برایش آن نرم‌افزار را بسازند تا او بتواند در تیم ماینتس به‌صورت رایگان استفاده نماید! این مرد درست همانند یک کارآفرین فکر می‌کند.

لیورپول میلیارد دلاری یورگن کلوپ

 

کلوپ تیمش را با بصیرت و خلاقیت هدایت می‌نماید. او می‌داند که دیگران در بعضی از کارها از او بهتر هستند و از توانایی‌هایش کاملاً آگاه است.

سرمربی‌ها باید سرگرم‌کننده باشند. لیورپول میلیارد دلاری یورگن کلوپ هرگز ساخته نمی‌شد اگر مدیرش سرگرم‌کننده نبود. تنها اگر نمایش در زمین قابل‌قبول و جذاب باشد، فوتبال پردرآمدترین صنعت سرگرم‌کننده در جهان باقی می‌ماند:

فوتبال مانند یک تئاتر است؛ اگر ما نقش خودمان را به‌خوبی بازی نکنیم، تنها یک یا دو نفر در انتهای سالن به تماشای نمایش ما می‌نشینند.

لیورپول میلیارد دلاری یورگن کلوپ

یورگن از شخصیت تبلیغاتی و نمایشی‌اش به‌صورت استراتژیک استفاده می‌کند. اولین نشست خبری‌اش در لیورپول را همانند مردان سیاست آغاز کرد:

من آقای معمولی هستم.

این‌یک طعنهٔ هوشمندانه و جذاب به خوزه مورینیو با لقب «آقای خاص» بود.

لیورپول میلیارد دلاری یورگن کلوپ

یورگن کلوپ یکی از سلبریتی‌های محبوب برای حضور در تبلیغات است. تخمین زده می‌شود درآمد او از راه تبلیغات سالیانه 1 میلیون یورو باشد.

لیورپول میلیارد دلاری یورگن کلوپ

یورگن کلوپ محبوب دل سرمایه‌گذارها

سربه‌هوا بودن کلوپ او را در میان هواداران محبوب و همچنین، طرف تبلیغات فوتبال را نیز قابل‌تحمل‌تر کرده است. لیورپول حتی با شرکت‌های تولیدکننده شلوار جین، قهوه و کالسکه بچه قرارداد دارد. شاید این کالاها برای تبلیغات چندان جذاب نباشند، اما وجود شخصیت احساساتی و دوست‌داشتنی مانند یورگن کلوپ در بالا، تبلیغات این کالاها را بسیار آسان‌تر کرده است.

لیورپول میلیارد دلاری یورگن کلوپ

لیورپول میلیارد دلاری یورگن کلوپ از اهداف تعیین‌شده توسط رئیسانش فراتر رفته است. هیئت‌مدیره باشگاه ورزشی فن‌وی به کلوپ گفته‌اند که به‌طور منظم در لیگ قهرمانان اروپا حضورداشته باشد تا درآمد ثابتی از این راه داشته باشند.

شاید او تا دوران بازنشستگی‌اش در لیورپول بماند. آن‌قدر فاتح عناوین مختلف شود تا یک مجسمه برنزی از او در آنفیلد بسازند. مانند مربی بیل شنکلی که قرمزها را 15 سال هدایت کرد و 6 عنوان قهرمانی کسب نمود.

لیورپول میلیارد دلاری یورگن کلوپ

در زیر مجسمه یادبود بیل شنکلی نوشتند: «او ملت را خوشحال کرد.» بهتر است در زیر مجسمه یادبود کلوپ جملهٔ دیگری را نیز اضافه نمایند؛ «او علاوه بر مردم، سرمایه‌گذارها را نیز خوشحال نمود.»

به‌غیراز مهارت‌های مدیریتی و دانش فوتبالی، چه چیزی کلوپ را خاص یا به قول خودش معمولی کرده است؟ نظراتت را با ما در همین پست یا شبکه‌های اجتماعی ویتارو در میان بگذار. امیدواریم از این دید متفاوتی که به لیورپول میلیارد دلاری یورگن کلوپ داشتیم، لذت کافی برده باشی. اگر این پست را پسندیدی، حتماً با دوستانت به اشتراک بگذار. ما را در شبکه‌های اجتماعی به آدرس @VitaroIR دنبال کن تا مطالبی شبیه به این را از دست ندهی.

متشکریم که با ما همراه بودی. تا بعد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کن!
[کل: 7 میانگین: 3.6]

ویتارو در شبکه‌های اجتماعی

من به دنبال آزادی مطلق هستم:

محبوب‌ترین‌ها

آخرین‌ها

پیشنهاد سردبیر

سیاست

این پست دارای یک نظر است

  1. محمد مهدی عبدی

    منابع:
    German manager magazine
    Fiscal Year results LFC
    Athletic Interest
    Forbes Soccer Team Valuations
    Deloitte Football Money League

دیدگاهتان را بنویسید