میلیاردر شدن با پس انداز روزانه 15 هزارتومان

Author picture

بله درست خواندی، 15 هزار تومان! شاید برای بعضی‌ها غیرممکن باشد، اما باید بدانی که میلیاردر شدن بسیار ساده است. نیازی نیست رسیدن به ابر ثروت را تنها در رؤیاهایت تصور نمایی؛ زیرا با برنامه‌ریزی دقیق، صبر و پس‌انداز هوشمندانه، می‌توانی به اولین میلیارد زندگی‌ات دست پیدا کنی. خبر خوب این است که برای رسیدن به این هدف، به درآمدهای چندین میلیونی یا ارثی هنگفت نیازی نداری؛ و خبر بد این است که این امر یک‌شبه اتفاق نخواهد افتاد. ما در اینجا در مورد چیزهای غیرممکن صحبت نمی‌کنیم؛ پس اگر به دنبال یک‌شبه میلیاردر شدن هستی، وقت گران‌بهایت را برای این پست هدر نده. باید بدانی که راه‌های زیادی برای میلیاردر شدن وجود دارد که یکی از ساده‌ترین آن‌ها، روشی است که ما در این بخش از آموزش های ویتارو ارائه می‌دهیم؛ روش 15 هزارتومانی.

میلیاردر شدن

سرمایه‌گذاری چیست؟

ساده‌ترین راه میلیاردر شدن، سرمایه‌گذاری است. نظام حاکم برجهان، نظام سرمایه‌داری است و همان‌طور که از اسمش پیداست، سرمایه ستون اصلی این نظام را تشکیل داده است. پرداختن به کلیات و جزئیات این نظام از حوصله‌ی متن خارج است؛ اما همین‌قدر بدانی که سرمایه ‌برجهان مادی حکومت می‌کند کافیست. پس هر کس که بخواهد از این حکومت مادی سهمی داشته باشد، باید سرمایه‌دار باشد.

نظام سرمایه داری

سرمایه‌گذاری یعنی، تخصیص پول یا دیگر منابع به کار یا دارایی به امید کسب سود یا ایجاد درآمد در آینده. تو می‌توانی در یک هدف، مانند راه‌اندازی یک کسب‌وکار یا یک دارایی، مانند ملک یا سهام، به امید فروش در قیمت بالاتر سرمایه‌گذاری کنی. تحصیلات عالی می‌تواند نوعی سرمایه‌گذاری به شمار بیاید؛ زیرا زمان و پول (منابع) را در دانشگاه سرمایه‌گذاری می‌کنی تا در آینده به شغل خوب و موقعیت اجتماعی مناسب (کسب سود درآینده) برسی. البته با وضعیت کنونی، این ‌یکی از بدترین سرمایه‌گذاری‌هایی است که یک شخص می‌تواند انجام دهد.

میلیاردر شدن

در ایران و در بازه‌ی بلندمدت، بازار بورس یا بازار سرمایه، بالاترین بازدهی را در برابر بازارهای موازی (ملک، خودرو، سکه و ارز) داشته است. شاید تعجب کنی اما اگر رشد عجیب امسال بازار سهام را فاکتور بگیریم، این بازار در ده سال گذشته، توانسته به بازدهی 3900 درصدی دست پیدا کند. نزدیک‌ترین رقیب بازار سرمایه، بازار سکه است که اختلاف بیش از 600 درصدی در رده‌ی دوم قرار دارد. برای پیش‌بینی اینکه در آینده کدام بازار پیشتاز خواهد بود، باید مطلبی جدا بنویسیم، ولی ما در این مطلب پیش‌فرض خود را بازار بورس در نظر گرفتیم.

میلیاردر شدن

سود مرکب چیست؟

قبل از ورود به بحث اصلی، باید در مورد مفهوم «سود مرکب» توضیح مختصری بدهیم. به‌طورکلی، پول، پول می‌سازد و آن پولی که پول می‌سازد، پول می‌سازد. به‌عبارت‌دیگر، در محاسبه سود مرکب علاوه بر محاسبه سودی که به اصل سرمایه تعلق می‌گیرد، سودی که به خود سود‌ها تعلق می‌گیرد هم در نظر گرفته می‌شود. شاید بتوان گفت مهم‌ترین ویژگی اصلی یک سرمایه‌گذاری، همین سود مرکب باشد.

میلیاردر شدن

بله قبول داریم که گیج‌کننده است، پس بگذار مثالی بزنیم. فرض کن ما دو پیشنهاد زیر را برایت آماده کرده‌ایم. کدام‌یک را انتخاب می‌کنی؟

  1. مبلغ 10 میلیارد تومان را به‌صورت نقد در پایان این ماه به حسابت واریز کنیم.
  2. از امروز مبلغ 500 تومان (5000 هزار ریال) را برایت پس‌انداز و هرروز اندوخته‌ی تو را دو برابر کنیم. سپس، در پایان همین ماه، پس‌انداز انباشته‌شده را به حسابت واریز نماییم.

میلیاردر شدن

شاید در نگاه اول با خود بگویی: «10 میلیارد تومان در مقابل 500 تومان؟ مگر عقلم را ازدست‌داده‌ام؟ معلوم است که پیشنهاد اول را قبول می‌کنم!» ولی قطعاً باکمی حساب‌وکتاب، به‌اشتباه خود پی خواهی برد. اگر پیشنهاد دوم را انتخاب می‌کردی، در انتهای ماه، بیش از 536 میلیارد تومان پول نقد در حساب خود داشتی! عددی که به راحتی پیشنهاد 10 میلیاردی اول را می بلعد. باور نمی‌کنی؟ خودت حساب کن.

سود مرکب

وارن ادوارد بافت، سرمایه‌گذار معروف، در حال حاضر باارزش خالص 70 میلیارد دلار، در لیست 10 ثروتمند برتر جهان قرار دارد. گفته می‌شود، او تمام ثروت خود را از راه سرمایه‌گذاری به دست آورده است. بافت در سنین کودکی و نوجوانی به اعجاز سود مرکب پی برده بود و با سرمایه‌گذاری زودهنگام توانست به ثروت هنگفتی دست یابد. به همین دلیل است که نمودار ثروت وارن بافت، به شکل زیر است:

میلیاردر شدن

میانبر میلیاردر شدن چیست؟

حال که با مفهوم سود مرکب آشنا شدی، لازم است با شرط اصلی آن، یعنی زمان نیز آشنا شوی. در این دنیا تنها چیزی که قابل جبران نیست، زمان است. زمان دارایی ارزشمندی است که نمی‌توان هیچ قیمتی بر روی آن گذاشت. در هر کاری زمان بسیار مهم است و میلیاردر شدن نیز از این قاعده مستثنا نیست.

میلیاردر شدن

هر چه قدر از لزوم سرمایه‌گذاری زودهنگام صحبت کنیم، باز کم گفتیم. میانبر میلیاردر شدن، سرمایه‌گذاری زودهنگام است. هر چه قدر زودتر سرمایه‌گذاری را شروع کنی، زودتر به آرزوهای مادی خود دست خواهی یافت. بافت فرمول ثروت را در 10 سالگی یافته بود. او از همان سال‌ها با کمک مفهوم سود مرکب و بدون توجه به زمان ریزش یا صعود، در بازار سهام سرمایه‌گذاری کرده بود تا توانست به چنین ثروت هنگفتی دست پیدا کند.

یکی از برتری‌های انسان در جوانی، همین دارایی ارزشمند زمان است. سود مرکب در سنین جوانی معجزه می‌کند. هر چه زمان بیشتری بگذرد، ثروتی که از سود مرکب به دست می‌آید نیز بیشتر است. چند سال تأخیر در سرمایه‌گذاری، به قیمت چندین میلیارد تومان تمام می‌شود.

میلیاردر شدن

میلیاردر شدن با 15 هزارتومان

گفتیم که با روزانه 15 هزار تومان می‌توانی به رویای میلیاردر شدن واقعیت ببخشی. فرض کن در حال حاضر 20 سال سن داری و با خود قرار گذاشتی که روزانه 15 هزار تومان، با فرضیات زیر در بازار بورس سرمایه‌گذاری کنی:

  • بازدهی سالانه 62 درصدی:

میانگین بازدهی بازار بورس تهران از سال 88 تا 98 حدود 390 درصد بوده است. ما در شرایطی بسیار بدبینانه، بازدهی سالانه بورس را 62 درصد در نظر گرفتیم.

  • تورم سالانه 25 درصدی:

بر اساس داده‌های رسمی، میانگین تورم چهل سال گذشته ایران حدود 20% است؛ یعنی هم ما تورم 49 درصدی داشتیم و هم 7 درصدی. تورم در کشور ما ثابت نیست و نمی‌توان عدد خاصی برای آن در نظر گرفت؛ اما با محاسبه‌ی میانگین تورم 40 سال گذشته می‌توان به نتیجه تقریباً دقیقی رسید؛ زیرا ما در این چهل سال انواع و اقسام اتفاقات را پشت سرگذاشتیم. ما در ایران شاهد چیزهایی مانند انقلاب، جنگ، دوران پساجنگ، بازسازی، تغییرات اقتصادی مهم، تحریم، اغتشاش، برجام، فشار حداکثری، اختلاس‌های بزرگ و کرونا بودیم. ما معتقدیم وضعیت از این بدتر یا بهتر نمی‌شود، به همین علت می‌توان به میانگین تورم 40 سال اخیر اتکا کرد. بااین‌حال برای احتیاط، تورم را %25 در نظر گرفتیم.

  • بازه سرمایه‌گذاری 20 ساله:

همان‌طور که عرض کردیم، رسیدن به ابر ثروت نیازمند صبر و برنامه‌ریزی دقیق است. برای میلیاردر شدن در جوانی، یا باید مبلغ 15 هزار تومان سرمایه‌گذاری روزانه را افزایش داد، یا از سنین نوجوانی و جوانی این کار را شروع کرد.

با فرضیات بالا و سرمایه‌گذاری روزانه 15 هزارتومانی، با احتساب تورم در 40 سالگی، بیش از 2 میلیارد و 500 میلیون تومان به ارزش امروز پول خواهی داشت!

میلیاردر شدن

اگر به‌جای 20 سالگی، از 25 سالگی سرمایه‌گذاری را شروع کنی، در 40 سالگی کمتر از 700 میلیون تومان به ارزش امروز پول خواهی داشت.

میلیاردر شدن

حال فرض کن، 15 هزار تومان روزانه را به 20 هزار تومان افزایش دادیم. چه اتفاقی می‌افتد؟ با همان فرضیات بالا، بعد از 20 سال، 3 میلیارد و 400 میلیون تومان به ارزش امروز سرمایه خواهی داشت؛ یعنی با 5 هزار تومان پس‌انداز بیشتر، 900 میلیون تومان سرمایه بیشتری در حسابت خواهد بود.

میلیاردر شدن

لزوم سرمایه‌گذاری زود هنگام

اگر من 20 ساله نباشم دیگر نمی‌توانم میلیاردر شوم؟ تو می‌پرسی. صدالبته که می‌توانی! برای این کار سه‌راه پیش روی توست:

  1. در کنار سرمایه‌گذاری، روش دیگری برای کسب درآمد انتخاب کنی.
  2. با کسب دانش و تجربه، از میانگین بازدهی فرضی بالا بیشتر سود کسب نمایی.
  3. مبلغ بیشتری برای پس‌انداز کنار بگذاری.

همان‌طور که عرض کردیم، راه اول نیاز به مطلبی جداگانه دارد؛ بنابراین فعلاً از تشریح این مطلب صرف‌نظر می‌کنیم.

میلیاردر شدن

رسیدن به بازدهی بالاتر از بازار نیازمند تخصص بیشتر و مدیریت پول قدرتمندی است. فرض کنیم در حال حاضر 30 سال سن داری و با فرض تورم سالانه 25 درصدی، می‌خواهی با پس‌انداز روزانه 15 هزارتومانی، در 10 سال آینده میلیاردر شوی. برای این کار باید به بازدهی بیش از 95 درصدی دست پیدا کنی که این کار شاید چندان سخت نباشد، اما به‌هیچ‌وجه آسان هم نیست.

میلیاردر شدن

راه دیگر این است که پول بیشتری برای سرمایه‌گذاری کنار بگذاری. سخت یا آسان بودن این راه تماماً بستگی به خود فرد دارد. برای میلیاردر شدن ده‌ساله و با بازدهی 62 درصدی، باید روزانه 80 هزارتومان پس‌انداز کنی که این مبلغ برای اکثریت جامعه، مبلغ زیادی است.

میلیاردر شدن

مشاهده کردی که تأخیر در سرمایه‌گذاری چه قدر کار را برای میلیاردر شدن سخت می‌کند؛ اما به‌هرحال این دلیلی بر ناامیدی بزرگ‌سالان نیست. با فرض تورم 25 درصدی و بازه‌ی سرمایه‌گذاری 10 ساله، می‌توان با بازدهی 82 درصدی و پس‌انداز روزانه 30 هزارتومانی میلیاردر شد؛ یعنی ترکیب هر دو راه بالا.

میلیاردر شدن

رسیدن به ابر ثروت با ساده‌زیستی

به همین دلیل است که می‌گوییم باید از همین‌ حالا شروع به سرمایه‌گذاری کنی. تعلل بیشتر برابر است با سرمایه‌ی کمتر در آینده. نکته‌ی بااهمیت بعدی، صرفه‌جویی و پس‌انداز است. بالاتر نوشتیم که 5 هزار تومان پس‌انداز بیشتر می‌تواند در آینده 1 میلیارد تومان به سرمایه‌ات در آینده بیفزاید. برای ساخت ابر ثروت باید مینیمالیسم زندگی کنی. به‌طور خلاصه زندگی مینیمالیسم یعنی قناعت، یعنی پرهیز از خرید چیزهای اضافه و تأکید بر ساده‌زیستی. در مورد این سبک زندگی بعداً بیشتر صحبت خواهیم کرد. ولی هر زمان خواستی چیزی بخری، به خودت بگو:

«آیا این کالایی که قصد خریدش رادارم، 180 برابر ارزش امروزش را دارد؟ آیا این گوشی موبایل 5 میلیون تومانی، به‌اندازه 900 میلیون تومان ارزش خواهد داشت؟»

اگر قبل از خرید هر وسیله یا کالایی این سوال را از خودت بپرسی، بعد از مدتی متوجه خواهی شد که لیست خرید‌هایت بسیار کوتاه شده اند.

میلیاردر شدن

از اینکه تا انتهای مطلب با ما همراه بودی، متشکریم. امیدواریم از این پست استفاده‌ی لازم را برده باشی. حال که از اهمیت سرمایه‌گذاری زودهنگام آگاه شدی و دریافتی که برای میلیاردر شدن نیازی به سرمایه‌های کلانی نداری، می‌توانی هر چه زودتر برای رسیدن به رویای میلیاردر شدن اقدام کنی. به تو قول می‌دهم اگر سرمایه‌گذاری را از همین‌الان شروع کنی، ورژن آینده‌ات از تو تشکر خواهد کرد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کن!
[کل: 13 میانگین: 3.8]

ویتارو در شبکه‌های اجتماعی

من به دنبال آزادی مطلق هستم:

محبوب‌ترین‌ها

آخرین‌ها

پیشنهاد سردبیر

سیاست

این پست دارای یک نظر است

  1. رضا

    سلام مطلبی جالب و علمی بود

دیدگاهتان را بنویسید