فومو در بازارهای مالی به زبان ساده

Author picture

به جرات می‌توان گفت که مهم‌ترین موضوع تاثیرگذار بر عملکرد یک معامله‌گر بازارهای مالی، نه ریسک‌های سیستماتیک است و نه مهارت تحلیلی؛ بلکه عوامل روانی و روانشناسی بیشترین تاثیر را بر عملکرد معامله‌گرها می‌گذارد. یکی از این عوامل روانی مهم، اصطلاح فومو (به انگلیسی: FOMO) می‌باشد که به معنای ترسِ از دست دادن فرصت (به انگلیسی: Fear Of Missing Out) است. در این بخش از آموزش‌های ویتارو، قصد داریم در ویدیویی کوتاه اصطلاح فومو در بازارهای مالی را به زبانی ساده توضیح دهیم.

فومو چیست؟

فومو (FOMO) عبارت کوتاه شده Fear Of Missing Out است که در زبان پارسی آن را ترسِ از دست دادن فرصت ترجمه کردند. در بازارهای مالی، این اصطلاح زمانی به‌کاربرده می‌شود که سرمایه‌گذارها یا معامله‌گرها، با فوران احساسات، بدون توجه به ریسک‌ها و واقعیت‌های موجود و از ترس جا ماندن و از دست دادن فرصت، اقدام به خرید کالایی کنند.

ورود چند ده‌میلیونی مردم ایران به بورس تهران در سال 99 و هجوم مردم دنیا برای خرید رمز ارزها در سال جاری، از بارزترین مثال‌هایی است که می‌توان برای موضوع فومو به کار برد. مردم در این زمان‌‌ها می‌ترسند سود زیادی را که این بازارها در دسترسشان قرار داده، از دست بدهند. بنابراین با هیجان زیاد و بدون توجه به هشدارهای عقلی، شروع به خرید سهام و رمزارزها می‌کنند.

فومو در بازارهای مالی

برعکس این موضوع نیز صادق است. وقتی سرمایه‌گذارها یا معامله‌گرها، با فوران احساسات، بدون توجه به ریسک پایین سرمایه‌گذاری و ارزندگی کالاها و از ترسِ ضرر و زیان بیشتر، اقدام به فروش دارایی‌های خود کنند، می‌گوییم این اشخاص دچار فومو شده‌اند.

در حال حاضر، بورس تهران از منظر بنیادی در ارزنده‌ترین نقاط قرار دارد و ریسک بسیار کمی را به سرمایه‌گذارها پیشنهاد می‌دهد. اما ما شاهد این هستیم که اکثریت بازار، با تصمیم‌های احساسی تنها به فکر فروش سهم‌های خود به هر قیمتی هستند و هیچ توجهی به واقعیت‌های موجود نمی‌کنند.

فومو در بازارهای مالی

ما قبلاً در یادداشت «عقاید یک معامله‌گر: احتمالات در معامله‌گری» در مورد این موضوع مفصل نوشته‌‌ایم. خیلی‌ها به ما گفتند که طمع و ترس موضوع بسیار ساده‌ای است؛ اما بااین‌وجود، آمارهای متعددی اثبات کرده که همیشه بسیاری از معامله‌گرها گرفتار دو فاکتور روانی مهم طمع یا ترس می‌شوند. در انتها به یاد داشته باش که کسب دانش تنها یک قسمت از معادله موفقیت در معامله‌گری را شامل می‌شود. پس، هیچ موقع قدرت متغیرهای روانشناسی را در بازارهای مالی دست‌کم نگیر.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کن!
[کل: 2 میانگین: 5]

ویتارو در شبکه‌های اجتماعی

من به دنبال آزادی مطلق هستم:

محبوب‌ترین‌ها

آخرین‌ها

پیشنهاد سردبیر

سیاست

دیدگاهتان را بنویسید