زلاتان ابراهیموویچ؛ تاجر یا ورزشکار؟

Author picture

بدون شک فوتبال پرطرفدارترین ورزش جهان است. نصف جمعیت دنیا جام جهانی 2018 را تماشا کردند. این ورزش بازیکنان حرفه‌ای زیادی را پرورش داده؛ اما هیچ‌کدام از آن‌ها به‌اندازهٔ زلاتان ابراهیموویچ خاص نبوده‌اند. می‌گویند هنگامی‌که الکساندر گراهام بل تلفن را اختراع کرد، از قبل سه تماس ازدست‌رفته از طرف زلاتان داشته است. شاید نتوان با اطمینان گفت که زلاتان ابراهیموویچ بهترین بازیکن فوتبال در جهان بوده است؛ اما به جرائت می‌توان گفت که او یکی از سرگرم‌کننده‌ترین و تماشایی‌ترین اشخاصی است که صنعت فوتبال به خود دیده. زلاتان در داخل زمین ورزشکاری حرفه‌ای و در خارج از زمین یک تاجر موفق است. در این بخش از آموزش‌های ویتارو، ما قصد داریم به استراتژی‌ها، نقل‌وانتقالات، اسپانسرینگ و سرمایه‌گذاری‌های زلاتان ابراهیموویچ نگاهی بیندازیم.

زلاتان ابراهیموویچ, تاجر

درباره زلاتان ابراهیموویچ

به نظر می‌رسد تقابل با همه‌چیز و همه‌کس به زلاتان انگیزه می‌دهد. حتی در مواقع ضروری نیز از مقابله فیزیکی هیچ هراسی ندارد. این روش زلاتان ابراهیموویچ برای غلبه بر مشکلات است.

زلاتان ابراهیموویچ, زور

او در روزنگارد بزرگ شد؛ منطقه‌ای فقیرنشین در خارج از شهر مالمو. مادر کرواتش با پدر بوسنیایی‌اش تنها برای گرفتن اقامت دائمی سوئد ازدواج کرد. هنگامی‌که زلاتان دو ساله بود، پدرومادرش از یکدیگر جدا شدند. مادرش به‌سختی با مستخدمی در خانه‌های مردم درآمد کسب می‌کرد. با این وضعیت، پدر خانواده حضانت فرزندان را بر عهده گرفت؛ اما واقعاً هیچ‌وقت به بچه‌هایش اهمیتی نمی‌داد. خواهرخوانده زلاتان معتاد بود و یخچالش همیشه خالی. او در این رابطه می‌گوید:

«به‌طورکلی، آبجو، شیر، کره و نان صبحانه، ناهار و شام من بود.»

زلاتان ابراهیموویچ, صبحانه زلاتان

زلاتان ابراهیموویچ با از بین بردن موانع و کنار آمدن با شرایط موجود، با پرورش صفاتی خاص، توانست هم درزمینهٔ کسب‌وکار و هم در عملکرد ورزشی به موفقیت بالایی برسد.

زلاتان ابراهیموویچ, سامورایی

مدیربرنامه‌های زلاتان ابراهیموویچ

اگر بخواهیم در مورد زلاتان به‌عنوان یک تاجر بنویسیم، غیرممکن است که مدیربرنامه‌هایش را نادیده بگیریم. او ابتدا بدون هیچ مشاوری حرفه‌اش را آغاز نمود. بعدها مدیر ورزشی تیم فوتبال مالمو، هاس بورگ، او را زیر پروبال خود گرفت و به او توصیه کرد که هیچ مدیر برنامه‌ای استخدام نکند. البته بعداً مشخص شد که این توصیه تنها برای منفعت شخصی و سو استفاده از این استعداد جوان بود.

هنگامی‌که یک پیشنهاد برای زلاتان ابراهیموویچ از سوی آژاکس آمستردام دریافت شد، هاس بورگ با آن‌ها بر سر تعیین میزان دستمزد دریافتی زلاتان به مذاکره نشست. مذاکره پس از چند روزبه اتمام رسید و زلاتان با دستمزد ماهانه 20 هزار یورویی و یک خودروی مرسدس با خوشحالی موافقت کرد؛ اما این خوشحالی چندان دوام نداشت؛ زیرا دقیقاً پس از امضای این قرارداد، هاس بورگ، بالاترین کمیسیون تاریخ نقل‌وانتقالات فوتبال سوئد را دریافت کرد.

زلاتان ابراهیموویچ, آژاکس آمستردام

وقتی زلاتان ابراهیموویچ متوجه شد که چه قدر خود را ارزان فروخته، انگار چیزی درونش شکست؛ زیرا تا آن زمان به هاس به چشم یک پدر نگاه می‌کرد. پس‌ازاینکه بورگ او را مانند یک تیکه گوشت فروخت، زلاتان مطمئن شد که دیگر هیچ‌وقت این اتفاق نخواهد افتاد.

زلاتان ابراهیموویچ, خیانت

زمانی که او به دنبال یک مشاور جدید می‌گشت، یک خبرنگار دوست به او دو راه پیشنهاد داد: اول، مدیر برنامه‌های دیوید بکهام. دوم، مدیر برنامه‌ی ایتالیایی پاول ندود که می‌گویند مافیایی است.

زلاتان ابراهیموویچ, مینو رایولا

زلاتان بدون لحظه‌ای درنگ مینو رایولا ایتالیایی و پرحاشیه را انتخاب نمود. این دو به‌سرعت با یکدیگر رفیق شدند. درست مانند زلاتان ابراهیموویچ، مینو رایولا از استراتژی «بولدوزر» برای رسیدن به خواسته‌هایش استفاده می‌کرد.

در سال 2006، یک مکالمه تلفنی از مینو رایولا و مدیر تیم فوتبال یوونتوس به بیرون درز کرد که نشان داد رایولا عاشق استفاده از زور در کارهایش است.

زلاتان ابراهیموویچ, بولدوزر

او ابتدا زلاتان را مجبور کرد که از شرکت در تمرینات آژاکس خودداری کند. سپس، با منتظر نگه‌داشتن مسئولان آژاکس به مدت دو ساعت در یک ملاقات رسمی، به آن‌ها بی‌احترامی کرد. این عمل یک بازی قدرت برای به کرسی نشاندن حرفش بود:

«نگران نباشید، ما او را به تورین خواهیم آورد.»

زلاتان ابراهیموویچ, ما او را به تورین خواهیم آورد

رایولا از آن زمان تابه‌حال توانسته زلاتان ابراهیموویچ را به یکی از بالاترین دریافت‌کنندگان دستمزد در صنعت فوتبال تبدیل کند.

اکنون زلاتان از تمام جزئیات مالی‌اش خبر دارد و به‌خوبی از ارزش خود آگاه است. به نظر نمی‌رسد دیگرکسی بتواند سرش کلاه بگذارد. دریکی از مصاحباتش این موضوع را کاملاً روشن کرده بود:

«آن‌ها به من نیاز دارند و نه من به آن‌ها. من کاملاً می‌دانم دارم چه‌کار می‌کنم.»

زلاتان ابراهیموویچ, من می دانم که دارم چه کار می کنم

نقل‌وانتقالات و اسپانسرینگ

زلاتان ابراهیموویچ به‌محض ورود به تیم لس‌آنجلس گلکسی آمریکا، رکورد دریافت بالاترین میزان دستمزد را با مبلغ 7 میلیون دلار در لیگ ستارگان آمریکا شکست. البته این مبلغ در مقابل دریافتی 20 میلیون یورویی او در منچستریونایتد پول خرد به‌حساب می‌آمد.

تاکنون باشگاه‌ها 169 میلیون یورو به‌صورت مستقیم به او پرداخت کرده‌اند. به‌غیراز اعداد، خود باشگاه‌هایی که زلاتان در آن بازی کرده است نیز در بالاترین سطح قرار داشتند. بارسلونا، پاریس، میلان و لس‌آنجلس که همگی جزو شهرهای پیشرفته و جهانی محسوب‌می شوند. او قطعاً زندگی خوبی را در این شهرها سپری کرده است؛ اما زندگی لاکچری دلیل اصلی انتخاب این باشگاه‌ها نبود.

زلاتان ابراهیموویچ, 169 میلیون یورو

بازی کردن در این باشگاه‌ها و زندگی در این شهرها، ارزش برند شخصی زلاتان ابراهیموویچ را هم بالا می‌برد. برای درک این موضوع باید به معرفی استراتژی که نایکی و آدیداس از آن استفاده می‌کنند، بپردازیم؛ استراتژی «شهر کلیدی».

زلاتان ابراهیموویچ, شهرکلیدی

در این استراتژی، به‌جای برگزاری کمپین‌های بزرگ و رسانه‌ای ملی، بیشتر بر تعداد محدودی از شهرهای کلیدی مهم تمرکز می‌شود. این عمل با کمترین کار، بیشترین بازدهی را برای آدیداس و نایکی به ارمغان آورده است.

زلاتان ابراهیموویچ, آدیداس و نایکی

تئوری پشت این استراتژی بر این اساس است که با تبلیغ محصولات در شهرهای مهم و معرفی آن‌ها به رسانه و افراد بانفوذ، یک موج بزرگ در مقیاس کشوری و جهانی ایجاد خواهد شد. برای مثال، نایکی، انتظار دارد که 80 درصد رشد شرکت از طریق همین شهرهای کلیدی صورت پذیرد؛ بنابراین باشگاه‌ها و بازیکن‌هایی که در این شهرها قرار دارند، ازنظر اسپانسرها دارای ارزش بالایی هستند. نبوغ زلاتان ابراهیموویچ به عنوان یک تاجر در این قسمت بیشتر برجسته می‌شود. او نه‌تنها در یک شهر، بلکه در چهار شهر مهم و باارزش بازی کرده است.

زلاتان ابراهیموویچ, بارسلونا, میلان, پاریس, لس‌آنجلس

شخصیت عجیب زلاتان به بالابردن ارزشش در بعد تبلیغات کمک زیادی کرده است. یکی از دلایلی که هواداران عاشق او هستند، شوخ‌طبعی‌اش باشد. این ویژگی در کنار بازی با خبرنگارها و رسانه اسپانسرهای زیادی را جذب خود می‌کند. وقتی‌که با تیم لس‌آنجلس گلکسی قرارداد بست، یک صفحه کامل از روزنامه لس‌آنجلس تایمز را برداشت و نوشت:

«لس‌آنجلس عزیز، قابلی نداشت!»

زلاتان ابراهیموویچ, لس‌آنجلس عزیز، قابلی نداشت!

زلاتان ابراهیموویچ برای شرکت‌های بزرگی مانند ویزا، ولوو و مایکروسافت تبلیغات انجام داده است. در سال 2014، نایکی، یک کمپین بزرگ تبلیغاتی به نام «Dare To Zlatan» راه انداخت که توسط افراد زیادی در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته یا اصطلاحاً «وایرال» شد.

زلاتان ابراهیموویچ, Dare To Zlatan

اما در سال 2016 رابطه‌اش با نایکی خراب شد؛ زیرا در جام ملت‌های اروپا باوجود قرارداد با نایکی، از کفش آدیداس استفاده کرد. بعدها زلاتان برای نشان دادن قدرت خود، در نیمهٔ دوم یک بازی، کفش خود را از نایکی به آدیداس تغییر داد. با این حرکت، به نایکی پیام واضحی را ارسال کرد؛ اینکه من به هیچ اسپانسری اهمیت نمی‌دهم.

زلاتان ابراهیموویچ, غرور

ماجراجویی‌های ریسکی زلاتان ابراهیموویچ

پس از مدتی مشخص شد که او نمی‌خواست برند شرکت دیگری را تبلیغ کند؛ زیرا او برنامه‌ای برای ساخت برندی به نام خود داشت.

باوجود رشد باثبات برند شخصی‌اش در سال 2017، زلاتان ابراهیموویچ مجبور شد برند «A-Z Sportswear» را بدون هیچ موفقیتی تعطیل نماید.

زلاتان ابراهیموویچ, ای-زد

البته این تنها ماجراجویی او نبود. در دسامبر 2011، کتاب «من زلاتان هستم» منتشر شد. این کتاب به‌قدری معروف شد که در سال 2018 یک نسخهٔ دیگر از همین کتاب را منتشر کرد.

زلاتان ابراهیموویچ, من زلاتان هستم

حرکت برجسته‌ی دیگر زلاتان در سال 2019 اتفاق افتاد. او به تنهایی 25 درصد از سهام باشگاه سوئدی «هاماربی آی اف» را خریداری کرد. شاید برای کسی که خارج از گود قرار دارد، خرید یک باشگاه بی‌نام‌ونشان انتخاب عاقلانه‌ای نباشد؛ اما این حرکت زیرکانه زلاتان از منظر کسی که در داخل گود قرار دارد، انتخابی بسیار عالی و هوشمندانه‌ای بود.

پس از انتشار خبر این اتفاق، کارشناس‌ها و آنالیزورهای زیادی شروع به تحلیل علت انتخاب باشگاه هاماربی آی اف توسط زلاتان کردند. این کارشناس‌ها، دریافتند که این باشگاه سوئدی بالاترین پتانسیل را برای تبدیل‌شدن به بزرگ‌ترین باشگاه منطقه اسکاندیناوی دارد.

زلاتان ابراهیموویچ, هاماربی آی اف

حتی زلاتان ابراهیموویچ 6 ساله نیز می‌دانست چطور پول دربیاورد. البته اگر دزدی دوچرخه را یک‌راه مناسب فرض نماییم!

امروزه او می‌گوید اگر من یک فوتبالیست حرفه‌ای نمی‌شدم، احتمالاً یک خلاف‌کار می‌شدم.

خوشبختانه زلاتان توانست زندگی‌اش را جمع‌وجور کند و آن راه اشتباه را نرود. در سال 2020، ارزش خالص دارایی‌های زلاتان ابراهیموویچ حدود 200 میلیون یورو (234 میلیون دلار) تخمین زده‌شده است.

زلاتان ابراهیموویچ, 200 میلیون یورو

او یک بازیکن فوتبال خارق‌العاده است. انتخاب تیم‌ها، برندها، جسارت و ریسک‌پذیری‌اش کاملاً به شخصیت خاصش وابسته است. او همیشه با خودش روراست و از دورویی متنفر است. اگرچه در بعضی مواقع این اخلاقش باعث می‌شود که اسپانسرها از او فرار کنند و سرمایه‌گذاری‌های غیرعاقلانه‌ای انجام دهد؛ اما مشخص شد که در اکثر مواقع حق با او بوده. بااراده‌ای قوی، پشتکاری فوق‌العاده و تصمیماتی هوشمندانه، احتمالاً دیگر هیچ‌وقت یخچال زلاتان ابراهیموویچ خالی نباشد.

زلاتان ابراهیموویچ, یخچال پر

زلاتان ابراهیموویچ به علت شوخ‌طبعی‌اش جوک‌های زیادی می‌گوید. جوک زلاتانی موردعلاقه‌ات را در بخش نظرات همین پست یا به شبکه‌های اجتماعی ما در اینستاگرام، توییتر، آپارات و تلگرام بفرست. اگر این پست را پسندیدی، حتماً با دوستانت به اشتراک بگذار. در انتها اگر نظری در مورد این پست یا دیگر پست‌ها داری، حتماً با ما در میان بگذار. ما وقتی نظراتت را می‌خوانیم بسیار خوشحال می‌شویم. این بازخوردها مایه دلگرمی ماست و انگیزهٔ ما را برای رسیدن به هدفمان دوچندان می‌کند.

متشکریم که با ما همراه بودی. تا بعد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کن!
[کل: 2 میانگین: 3]

ویتارو در شبکه‌های اجتماعی

من به دنبال آزادی مطلق هستم:

محبوب‌ترین‌ها

آخرین‌ها

پیشنهاد سردبیر

سیاست

این پست دارای 3 نظر است

  1. MajidAmanzadeh

    (:وقتی زلاتان به خونتون میاد شما مهمان هستید

  2. fazlo20

    عالی بود. معلومه خیلی وقت و مطالعه صرف گرداوری این مقاله بی‌نقص شده. مرسی

    1. ویتارو

      خیلی ممنونیم از لطف و نظر شما و خوشحالیم که استفاده کردید.

دیدگاهتان را بنویسید