چطور لوگوی مناسب برای مشتری طراحی کنیم؟

Author picture

تجربه، خلاقیت می‌آورد و طراحی لوگو، چیزی جز ترسیم خلاقیت بر روی صفحه مانیتور نیست. برای طراحی لوگوی مناسب برای مشتری باید از دسته‌بندی جامع لوگوها اطلاع داشته باشیم. به‌طورکلی، لوگوها به 6 سبک یا دسته تقسیم می‌شوند: نشان‌واژه (به انگلیسی: Wordmark)، علامت اختصاری (به انگلیسی: Lettermark)، علامت تجاری (به انگلیسی: Trademark یا Brandmark)، لوگوی ترکیبی (به انگلیسی: Combination Logo)، نشان‌واره (به انگلیسی: Emblem) و مَسکات (به انگلیسی: Mascot). همه این‌ها، نوعی از طراحی لوگو هستند. اما سؤالی که پیش می‌آید، این است؛ از کجا بدانیم که باید از کدام سبک استفاده کنیم؟ در این بخش قصد داریم هر 6 سبک را بهتر درک نماییم و دریابیم، چطور می‌توانیم لوگوی مناسب برای مشتری طراحی کنیم.

چطور لوگوی مناسب برای مشتری طراحی کنیم؟

1. نشان‌واژه

نخستین سبک در طراحی لوگوی مناسب برای مشتری سبک نشان‌واژه است. برخی برندهایی که از نشان‌واژه بهره می‌برند، عبارت‌اند از: کمپانی دیزنی (به انگلیسی: Disney)، گوگل (به انگلیسی: Google)، کوکاکولا (به انگلیسی: Coca-cola) و سایت دیجیکالا. این شکل از لوگوها معمولاً برای شرکت‌های دانش‌بنیان یا استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا، بسیار مناسب است. علت، این است که به معنای واقعی کلمه، نام آن کسب‌وکار نوپا به‌کل جهان معرفی می‌شود. این نوع لوگو، دقیقاً همان چیزی است که نشان می‌دهد و همین دلیل، سادگی و برقراری ارتباط آسان با مخاطب از ویژگی‌های برجسته لوگوی نشان‌واژه است.

به‌هرحال تو باید از دانش طراحی و بازاریابی‌ات، با کمک علم نویسه‌نگاری (به انگلیسی: Typography)، برای رساندن مفهوم، پیام، مقصود، فضا و لحن برند به مخاطبان بهره ببری. دیزنی فونت بسیار پر جزئیات و تزئینی دارد؛ زیرا کل این شرکت بر فانتزی، تخیل و سرگرمی برای کودکان بناشده است. همچنین بسیار مهم است که نشان‌واژه کوتاه باشد و از کاراکترهای طولانی (چه اعداد و چه حروف) باید پرهیز شود. ویژگی دیگر نشان‌واژه‌ها اعتمادبه‌نفس، اعتبار و اطمینان بالا است. به همین دلیل ما می‌بینیم که برندهای صنعت پوشاک و مد به‌شدت بر روی استفاده از لوگوی نشان‌واژه تأکیددارند.

چطور لوگوی مناسب برای مشتری طراحی کنیم؟

2. علامت اختصاری

دومین سبک در طراحی لوگوی مناسب برای مشتری سبک علامت اختصاری است. بعضی‌ها به علامت اختصاری، لوگوی مونوگرام (به انگلیسی: Monogram Logo) نیز می‌گویند. در این نوع لوگوها، تنها از متن استفاده می‌شود که متشکل از حروف اول نام شرکت هستند. علت انتخاب سبک علامت اختصاری، طولانی بودن بیش‌ازحد نام اصلی کمپانی است. وقتی نام برند طولانی باشد، به خاطر سپردن آن سخت‌تر خواهد شد؛ بنابراین باید کل شرکت در یک کلمه خلاصه شود. برای مثال ادارهٔ کل ملی هوانوردی و فضا (به انگلیسی: National Aeronautics and Space Administration) که ما آن را با نام ناسا (به انگلیسی: NASA) می‌شناسیم، نمونه‌ای از یک برند با اسم بیش‌ازحد طولانی است.

پس اگر در پروسه طراحی لوگوی مناسب برای مشتری به این نتیجه رسیدی که نام برند او چندان ماندگار نیست، می‌توانی از سبک علامت اختصاری بهره ببری. اما معمولاً این کار نیاز به تجربه و خلاقیت بالایی دارد؛ زیرا خلاصه کردن چندین کلمه به یک علامت اختصاری ماندگار کار چندانی آسانی نیست و باید به شکلی طراحی شود که از دیگر لوگوها متمایز باشد و کاملاً خود را نشان دهد.

چطور لوگوی مناسب برای مشتری طراحی کنیم؟

3. علامت تجاری

سومین سبک در طراحی لوگوی مناسب برای مشتری سبک علامت تجاری است. بااینکه معمولاً ازاین‌دست از لوگوها، برای کامل‌تر کردن پروژه (در کنار انواع دیگر لوگو) استفاده می‌شود، اما بعضی از برندها منحصراً و به شکلی اختصاصی تنها از علامت تجاری برای معرفی کردن برندشان بهره می‌برند. مزیت این کار، سادگی و شناختن آسان برند در کل جهان است؛ زیرا در علامت تجاری، حروف وجود خارجی ندارد و همه ملت‌ها با همه زبان‌ها می‌توانند آن را درک کنند و به خاطر بسپارند. بخش فریبنده و سخت ماجرا، طراحی لوگویی است که هم به خود برند مربوط و هم کمپانی دیگری از آن استفاده نکرده باشد. در دوران مدرن، کمتر برندی به سراغ لوگوی علامت تجاری می‌رود.

برندهایی مانند توییتر و اینستاگرام، برندهایی هستند که بیشتر اوقات تنها از علامت تجاری‌شان (بدون به کار بردن نام توییتر و یا اینستاگرام) استفاده می‌کنند. البته نسخه‌هایی از لوگوی آن‌ها همراه با حروف وجود دارد ولی میزان استفاده از این نسخه‌ها بسیار ناچیز است. وقتی علامت تجاری به طرز صحیحی پیاده‌سازی شود، به شکلی رابطه احساسی میان مخاطب و برند برقرار می‌گردد که شکستن این ارتباط عمیق، بسیار سخت خواهد بود.

چطور لوگوی مناسب برای مشتری طراحی کنیم؟

4. ترکیبی

چهارمین سبک در طراحی لوگوی مناسب برای مشتری سبک ترکیبی است. لوگوی ترکیبی هم از نشان‌واژه و هم از علامت تجاری استفاده می‌کند. لوگوی ترکیبی رایج‌ترین نوع لوگو است و به نظر آسان‌ترین سبک برای یک طراح نیز می‌توان باشد. لوگوی ترکیبی برای مشتریانی که نام برندشان طولانی نیست، عالی است. همان‌طور که بالاتر نیز اشاره شد، خیلی از طراح‌ها پروژه کاملی را در قالب پکیج به مشتریان ارائه می‌دهند. در این پکیج، سه نسخه وجود دارد. 1. فقط نشان‌واژه 2. فقط علامت تجاری 3. ترکیب نشان‌واژه و علامت تجاری.

تو باید مطمئن شوی که تایپوگرافی‌ات با مفهوم و سبک علامت ‌تجاری همخوانی بالایی داشته باشد، در غیر این صورت طراحی کلی بد به نظر می‌رسد و پیام موردنظر را به مخاطب نمی‌رساند. لوگوی ترکیبی انعطاف بسیار بالایی در اختیارت می‌گذارد. اگر مشتری تو بر روی سادگی تأکید زیادی دارد، بهتر است که تنها بر روی نشان‌واژه و یا علامت تجاری تمرکز و از طراحی لوگوی ترکیبی پرهیز کنی.

چطور لوگوی مناسب برای مشتری طراحی کنیم؟

5. نشان‌واره

پنجمین سبک در طراحی لوگوی مناسب برای مشتری سبک نشان‌واره است. نشان‌واره یا آرم، بسیار کلیشه‌ای است. معروف‌ترین مثال موجود، کمپانی استارباکس (به انگلیسی: Starbucks) است. نشان‌واره بسیار سنتی و به اعتقاد بعضی‌ها، منسوخ و قدیمی است. اما به‌هرحال این شکل از لوگوها حس اقتدار، اعتبار و سنخیت را به مخاطب انتقال می‌دهند و ما را وادار به احترام گذاشتن می‌کنند. از آرم برای معرفی سازمان‌ها و موسسه‌های دولتی و همچنین گروه‌های بزرگ استفاده می‌شود.

علت اصلی انتخاب این سبک از لوگو برای سازمان‌ها و شرکت‌هایی که نیازمند احترام و به نمایش گذاشتن قدرت هستند، گرد بودن طراحی است. این شکل هندسی، به ما قدرت، همکاری و اعتماد مطلق را می‌رساند.

چطور لوگوی مناسب برای مشتری طراحی کنیم؟

6. مسکات

ششمین سبک در طراحی لوگوی مناسب برای مشتری سبک مَسکات است. مسکات نیز مانند نشان کلیشه‌ای است. البته کلیشه همیشه بد نیست و به برند یا کاراکتر وجهه به‌یادماندنی هدیه می‌کند. ما طراحی مسکات را در خیلی از رستوران‌ها و صنایع مرتبط با مواد غذایی مشاهده می‌کنیم. آن‌ها از طراحی مسکات بهره می‌برند؛ زیرا این طراحی‌ جالب، شاد و جذاب است و مشتریان نیز همین احساس را خواهند کرد.

با همه این‌ها، تو باید در طراحی مسکات نهایت دقت را به کار ببری؛ زیرا احتمال رسیدن به نتیجه نامطلوب در این نوع از طراحی لوگو بسیار بالاست و ساخت لوگویی که با گذر زمان منسوخ نشود، امری بس دشوار است.

چطور لوگوی مناسب برای مشتری طراحی کنیم؟

طراحی یک لوگو برای مشتری نیازمند صبر، تحقیقات فراوان، تصمیمات زیاد (مانند انتخاب رنگ و فونت) و انتقال حس، مفهوم و ذات یک برند در یک طراحی مختصر است. شاید این نیازمندی‌ها به نظر زیاد بیایند، اما با ساخت نقشه‌ راهی کلی برای طراحی، همه این امور بسیار آسان‌تر خواهند شد. به همین دلیل انتخاب سبک مناسب، قبل از شروع کردن به طراحی لوگوی مناسب برای مشتری بسیار حائز اهمیت است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کن!
[کل: 1 میانگین: 5]

ویتارو در شبکه‌های اجتماعی

من به دنبال آزادی مطلق هستم:

محبوب‌ترین‌ها

آخرین‌ها

پیشنهاد سردبیر

سیاست

این پست دارای یک نظر است

دیدگاهتان را بنویسید