چرا بسکتبال بیشتر از بیس‌بال درآمد دارد

Author picture

چرا بسکتبال بیشتر از بیس‌بال درآمد دارد ؟ این سؤال بسیاری از ورزش دوستان و مخاطبان ورزش‌های محبوب است. چرا رشته ورزشی الف، از رشته ورزشی ب، درآمد و مخاطب بیشتری دارد؟ همه ما می‌دانیم که نصف این کره خاکی عاشق فوتبال هستند؛ اما در جمهوری مقدونیه، هندبال، اتریش، اسکی آلپاین، بوتان، تیراندازی باکمان و در کرواسی، تنیس، محبوب‌ترین ورزش در آن کشورها هستند.

در ایالات‌متحده آمریکا، محبوب‌ترین ورزش، فوتبال آمریکایی است. پس آز آن، بسکتبال و بیس‌بال در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند. تنها عده‌ای محدود از آمریکایی‌ها فوتبال یا به قول خودشان، ساکر (به انگلیسی: Soccer) تماشا می‌کنند. در چین نیز تنیس روی میز و بدمینتون دو رشته ورزشی محبوب در این کشور هستند. این موضوع نشان‌دهنده تفاوت سلیقه مخاطب‌ها و بیننده‌های ورزشی در سراسر جهان است.

بااین‌حال، فوتبال با چهار میلیارد نفر بیننده، بدون رقیب در رده اول محبوب‌ترین ورزش دنیا قرار دارد. شاید به نظر برسد که در آینده هیچ موضوع دیگری نتواند حتی به فوتبال نزدیک شود، اما ورزش دیگری به نام بسکتبال، به‌سرعت در حال تبدیل‌شدن به صنعتی پرسود، پرطرفدار و میلیارد دلاری است. تخمین زده می‌شود که بیش از 800 میلیون نفر در سراسر دنیا طرفدار پروپاقرص بسکتبال باشند.

از آن‌طرف، در بیس‌بال – که ظاهراً محبوب‌ترین تفریح آمریکایی‌ها نیز است – نسبت به بسکتبال شاهد رشد آهسته‌تری در دو موضوع تعداد بیننده و میزان درآمد هستیم. در این بخش از آموزش‌های ویتارو ما قرار است به بررسی علت این موضوع بپردازیم و درک کنیم که چرا بسکتبال بیشتر از بیس‌بال درآمد دارد.

چرا بسکتبال بیشتر از بیس‌بال درآمد دارد

چرا بسکتبال بیشتر از بیس‌بال درآمد دارد ؟

استفان هویر (به انگلیسی: Stephen Heur) در یک مجله آلمانی به چرایی این موضوع می‌پردازد. او می‌گوید قوانین پیچیده، مسابقات طولانی، فصل‌های بی‌پایان و عدم وجود سوپراستارهای جهانی از عوامل اصلی محبوبیت کمتر بیس‌بال نسبت به بسکتبال هستند.

البته یک فاکتور اصلی دیگر نیز وجود دارد که بدون آن، عوامل بالا امکان‌پذیر نمی‌شوند، و آن، فاکتور تبلیغات نظامات جهانی است. یک‌رشته هرچه قدر هم فراگیر و محبوب در سطح عموم باشد، اگر توسط کشورها و شرکت‌های اقتصادی بزرگ پشتیبانی نشود، هرگز به محبوبیت جهانی نمی‌رسد.

چرا بسکتبال بیشتر از بیس‌بال درآمد دارد

بیس‌بال با قوانینی پیچیده

اگر بخواهیم تاریخی به موضوع نگاه کنیم، بیس‌بال بازی است که خیلی از فرهنگ‌ها و تمدن‌ها در سراسر جهان، به یک‌شکل یا شکلی دیگر، در طول قرن‌ها با آن سرگرم بودند. یک بازیکن توپ را پرتاب می‌کند، بازیکن دیگر به آن ضربه می‌زند و بازیکن دیگری سعی می‌کند بدود و امتیاز بگیرد. کریکت نمونه‌ای ساده از بیس‌بال است.

چرا بسکتبال بیشتر از بیس‌بال درآمد دارد

ما می‌توانیم به بیس‌بال رایج حال حاضر دنیا هر صفتی بدهیم جز صفت سادگی. دلیل اول اینکه چرا بسکتبال بیشتر از بیس‌بال درآمد دارد به ساده‌تر بودن بسکتبال برمی‌گردد. شاید بیس‌بال درگذشته بسیار ساده بود، اما بیس‌بالی که در حال حاضر در دنیا بازی می‌شود، بسیار پیچیده و غیرقابل فهم برای اکثریت جامعه است.

برای مثال کتاب قوانین رسمی لیگ برتر بیس‌بال ایالات‌متحده آمریکا، دارای 188 صفحه پر از قوانین سخت و نامفهوم است. زمانی که این 188 صفحه را می‌خوانی انگار مشغول خواندن کتاب‌های گئورگ هگل (به انگلیسی: Georg Hegel) هستی.

چرا بسکتبال بیشتر از بیس‌بال درآمد دارد

بگذار کمی وضعیت را برایت سخت‌تر و پیچیده‌تر کنیم. در هر فصل شش‌ماهه، هر تیم 162 بازی می‌کند که به‌طور متوسط، 27 بازی تا رسیدن به «مرحله نهایی» انجام می‌دهد. این مرحله نهایی، به‌اشتباه World Series خوانده می‌شود که کلمه World، به جهانی بودن این مسابقات اشاره دارد؛ درحالی‌که در این مرحله فقط تیم‌های آمریکای شمالی (ایالات‌متحده و کانادا) حضور دارند.

حتی برای طرفدارهای پروپاقرص بیس‌بال نیز، تماشای هرروز یک بازی نیاز به صبر و وقت آزاد زیادی دارد. ما اگر بخواهیم حواشی رسمی و غیررسمی را نیز به این بازی‌های روزانه اضافه کنیم، وضعیت بسیار بغرنج تر از قبل خواهد شد.

چرا بسکتبال بیشتر از بیس‌بال درآمد دارد

بسکتبال با قوانینی ساده

کتاب قوانین رسمی لیگ برتر بیس‌بال آمریکا (MLB)، شامل 188 صفحه کلمات پیچیده است. آن را با کتاب قوانین رسمی اتحادیه ملی بسکتبال آمریکا (NBA) که تنها شامل 68 صفحه است، مقایسه کن. به نظرت کدام ساده‌تر است؟ آیا همین سادگی نمی‌تواند پاسخ سؤال چرا بسکتبال بیش از بیس‌بال درآمد دارد را بدهد؟

چرا بسکتبال بیشتر از بیس‌بال درآمد دارد

ورزش بسکتبال پیچیدگی خاصی ندارد و خودش، خودش را به‌سادگی توضیح می‌دهد. دو تیم به مصاف یکدیگر می‌روند، درست مانند ورزش فوتبال یا هاکی روی یخ. دو تیم سعی می‌کنند توپ را با حملاتی سریع به سمت زمین حریف ببرند و درون حلقه بیندازند. این پایه و اساس بسکتبال است که به‌سادگی برای همگان قابل‌درک است.

چرا بسکتبال بیشتر از بیس‌بال درآمد دارد

بیس‌بال کم هیجان

طرفدارهای بیس‌بال، مسابقات طولانی و نداشتن هیجان را یک برتری در ورزش می‌دانند. برای تماشای یک بازی، باید بین دو تا سه ساعت به‌طور میانگین وقت بگذاری. در سال 1981 مسابقه‌ای برگزار شد که بیش از هشت ساعت و سی دقیقه به طول انجامید و در دو روز متوالی بازی شد.

بیس‌بال زمین بزرگ، قوانین پیچیده و هیجان کمی دارد که این سبک از بازی‌ها چندان به مذاق عموم خوش نمی‌آید.

چرا بسکتبال بیشتر از بیس‌بال درآمد دارد

بسکتبال پرهیجان

علت دوم اینکه چرا بسکتبال بیش‌تر از بیس‌بال درآمد دارد در همین هیجان بالا در کنار کوتاه‌تر بودن زمان هر مسابقه است. هر مسابقه بسکتبال 48 دقیقه به‌صورت رسمی به طول می‌انجامد. اگر توقف‌های میان مسابقه را نیز در نظر بگیریم، حداکثر بین یک و نیم تا دو ساعت هر بازی طول می‌کشد.

بسکتبال میدان نبرد محدود و قوانین ساده‌ای دارد و هیجان بالایی را با ساخت حملات و ضد حملات متوالی و پشت سر هم در بیننده ایجاد می‌کند. این مسابقه‌ای است که درآمد بالایی می‌سازد.

چرا بسکتبال بیشتر از بیس‌بال درآمد دارد

فاکتور تبلیغات

در ابتدای مطلب به فاکتور مهم تبلیغات و بازاریابی اشاره کردیم. عاملی سومی که در پاسخ به سؤال چرا بسکتبال بیشتر از بیس‌بال درآمد دارد می‌توان معرفی کرد، همین تبلیغات است. اتحادیه ملی بسکتبال آمریکا این موضوع را زود متوجه شد و بسکتبال را به بزرگ‌ترین بازار دنیا، یعنی چین معرفی نمود. این اتحادیه در طول چندین دهه، با سرمایه‌گذاری‌های هنگفت، بسکتبال را در چین تبلیغ کرد.

این سرمایه‌گذاری NBA در سال 2002 میلادی به نتیجه رسید؛ زمانی که تیم «هیوستون راکتس»، «یائو مینگ» چینی را از تیم «شانگهای شارکس» خریداری کرد. او نه سال برای هیوستون راکتس بازی کرد و این تیم را به محبوب‌ترین تیم NBA در چین بدل ساخت.

چرا بسکتبال بیشتر از بیس‌بال درآمد دارد

بازاریابی محلی در چین به‌صورت فشرده‌ای منسجم و منظم توسط NBA در حال انجام بود. این اتحادیه در پکن یک اداره رسمی بنا کرد، حدود 800 هزار زمین بسکتبال برای جذب جوانان در سرتاسر چین احداث نمود و سوپراستارهای NBA را در تورهای جذاب تبلیغاتی به این کشور فرستاد. نقشه جواب داد. در سال 2020، تخمین زده می‌شود بیش از 300 میلیون چینی بسکتبال بازی می‌کنند. ده درصد درآمد اتحادیه ملی بسکتبال آمریکا از چین تأمین می‌گردد و پیش‌بینی می‌شود این اعداد تا سال 2030 بیش از دو برابر شوند.

چرا بسکتبال بیشتر از بیس‌بال درآمد دارد

NBA جواز پخش بازی‌ها و محتواهای مرتبطش را به بیش از 50 زبان و فرهنگ دنیا فروخته است. نزدیک به یک‌سوم مشترکان پخش زنده مربوط به آسیا می‌شود. بین سال‌های 2015 تا 2020 میلادی ابرشرکت اینترنتی تنسنت (به انگلیسی: Tencent) برای حق پخش بازی‌های بسکتبال دو میلیارد دلار هزینه کرده است. البته که این‌یک سرمایه‌گذاری موفق بوده، زیرا حدود 500 میلیون چینی این بازی‌ها را تماشا کردند.

چرا بسکتبال بیشتر از بیس‌بال درآمد دارد

هدف بعدی NBA، کشور هند است. در سال 2011 میلادی اتحادیه اولین اداره رسمی‌اش را در بمبئی دایر و قراردادی با کانال تلویزیونی Sony Six امضا کرد. به‌علاوه محبوب‌ترین بازیکن‌های NBA در کنار سلبریتی‌ها هندی به تورهای تبلیغاتی در این کشور فرستاده می‌شوند. حال شاید بتوان با اطمینان بیشتری به سؤال چرا بسکتبال بیشتر از بیس‌بال درآمد دارد پاسخ داد اما برای پاسخی قاطع‌تر، باید به فاکتور مهم بعدی نیز نگاهی بیندازیم.

چرا بسکتبال بیشتر از بیس‌بال درآمد دارد

سوپراستارهای جهانی

بسکتبال یک برتری بزرگ نسبت به بیس‌بال دارد و آن دارا بودن سوپراستارهای جهانی است که در همه جای دنیا شناخته‌شده هستند. لبران جیمز، دیرک نویتزکی، یائو مینگ، مایکل جوردن، استفن کری، کوین دورانت، جیانیس آنتتوکومپو و لوکا دانچیچ از سوپراستارهای جهانی و شناخته‌شده در این ورزش هستند و همین‌طور بسکتبالیست‌های بیشتری ظهور و افراد بیشتری از سراسر دنیا هوادار این ورزش می‌شوند.

چرا بسکتبال بیشتر از بیس‌بال درآمد دارد

برترین بازیکن‌های بسکتبال در ایالات‌متحده، در میان پردرآمدترین ورزشکاران دنیا هستند. لبران جیمز با دستمزد سالانه 37 میلیون دلاری از تیم لس‌آنجلس لیکرز و 55 میلیون دلاری از محل اسپانسرهای تبلیغاتی، در صدر پردرآمدترین بازیکنان بسکتبال در دنیا قرار دارد.

در مقابل، بهترین بازیکنان بیس‌بال حتی در خود کشور آمریکا نیز چندان شناخته‌شده نیستند. این موضوع در مورد بزرگ‌ترین تیم‌های بیس‌بال، مانند تیم‌های نیویورک یانکیز و سن فرانسیکو جاینتس نیز صدق می‌کند.

چرا بسکتبال بیشتر از بیس‌بال درآمد دارد

قراردادهای اسپانسرینگ نیز در بیس‌بال بسیار کوچک‌تر از بسکتبال است. اگر هنوز پاسخ سؤال چرا بسکتبال بیشتر از بیس‌بال درآمد دارد برایت روشن نشده است، باید به درآمد حاصل از تبلیغات معروف‌ترین بازیکن بیس‌بال، یعنی مایک تراوت نگاهی بیندازیم. اول باید بپرسیم که آیا تابه‌حال نام او به گوشت خورده است؟ بله، به همین دلیل مبلغ قرارداد اسپانسرینگ این بازیکن تنها 3 میلیون دلار ارزش دارد.

بیس‌بال هنوز نتوانسته خود را فراتر از آمریکای شمالی و قسمتی از آسیای شرقی معرفی نماید. بازار کوچک‌تر به معنای قراردادهای تبلیغاتی کوچک‌تر است. اگر یک ورزش جهانی نباشد، استعدادهای کمتری نیز ظهور پیدا می‌کنند.

چرا بسکتبال بیشتر از بیس‌بال درآمد دارد

حتی در کشور مبدأ، یعنی ایالات‌متحده آمریکا، علاقه به بیس‌بال رو به کاهش است. از سال 2016 میلادی تابه‌حال، بینندگان مسابقات World Series روزبه‌روز کمتر شده‌اند.

آخرین مسابقات World Series حدود 14 میلیون بیننده داشت. آن را با 1 میلیارد بیننده مسابقه نهایی جام جهانی 2018 و 150 میلیون بیننده سوپر بول فوتبال آمریکایی مقایسه کن. این به‌تنهایی می‌تواند پاسخی قاطع به سؤال چرا بسکتبال بیشتر از بیس‌بال درآمد دارد بدهد.

چرا بسکتبال بیشتر از بیس‌بال درآمد دارد

عوامل بسیار دیگری نیز در محبوبیت بیشتر ورزش بسکتبال نسبت به بیس‌بال وجود دارند که اشاره به همه آن‌ها از حوصله این یادداشت خارج است. مانند ارزان‌تر و در دسترس‌تر بودن بسکتبال نسبت به بیس‌بال. اما به نظر ما، همین دلایل به نظر دلایل قانع‌کننده‌ای برای پاسخ به سؤال چرا بسکتبال بیشتر از بیس‌بال درآمد دارد هستند.

بدیهی است که بسکتبال در آینده، جایگاه بسیار مستحکمی را در ورزش دنیا برای خود رزرو کرده. زیرا اعداد درآمدها و مخاطب‌ها به‌سرعت در حال افزایش هستند، بازی از قوانین ساده‌ای پیروی می‌کند و برای بازی کردن بسکتبال، تنها به یک توپ، زمینی کوچک و یک حلقه نیاز است.

نکات گفته‌شده در این یادداشت می‌توانند برای مقایسه دیگر ورزش‌ها نیز به کار روند. برای مثال، می‌توانی به مقایسه دو روزش بسکتبال و فوتبال بپردازی و چرایی محبوب‌تر بودن فوتبال از بسکتبال را خودت دریابی. یا دلیل درآمد بیشتر ورزش مردان نسبت به رنان را نیز موشکافی کنی.

تو کدام را ترجیح می‌دهی؟ بسکتبال یا بیس‌بال؟ دیدگاه خود را در بخش نظرات همین پست، یا در شبکه‌های اجتماعی ما به آدرس @vitaroir ارسال کن نظرات، انتقادات و پیشنهادها تو نه‌تنها عامل اصلی پیشرفت ماست، بلکه انگیزه قدرتمندی برای ادامه کار در ما ایجاد می‌کند.

متشکریم که با ما همراه بودی، تا بعد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کن!
[کل: 5 میانگین: 4]

ویتارو در شبکه‌های اجتماعی

من به دنبال آزادی مطلق هستم:

محبوب‌ترین‌ها

آخرین‌ها

پیشنهاد سردبیر

سیاست

این پست دارای یک نظر است

دیدگاهتان را بنویسید