فروش استقراضی به زبان ساده

Author picture

فروش استقراضی (به انگلیسی: Short Selling) یک نوع استراتژی سرمایه‌گذاری یا معامله‌گری است که در آن معامله‌گر با پیش‌بینی کاهش قیمت سهام یا دیگر اوراق بهادار، به کسب سود می‌پردازد. استراتژی فروش استقراضی نوعی استراتژی پیشرفته است و تنها باید توسط معامله‌گرها و سرمایه‌گذارهای باتجربه مورداستفاده قرار‌ گیرد.

در این بخش از آموزش‌های ویتارو، ما قرار است مفهوم فروش استقراضی را با زبانی ساده در ویدیویی کوتاه توضیح دهیم.

فروش استقراضی چیست؟

در بازارهای مالی، مانند بازار سهام یا بازار تبادل خارجی (به انگلیسی: Foreign Exchange Market) معمولاً از دو روش می‌توان به کسب سود پرداخت. روش اول همان روش معمول و شناخته‌شده خرید باقیمت پایین و فروش در قیمت بالا است. یعنی ما با خرید یک دارایی یا اوراق بهادار مانند سهام، انتظار داریم که در آینده ارزشش افزایش‌یافته تا ما بتوانیم با فروش آن به سوددهی برسیم.

پس از خرید یک سهم، دو سناریو اتفاق خواهد افتاد. اگر پیش‌بینی معامله‌گر صحیح از آب درآید و قیمت سهم افزایش یابد، او به سوددهی می‌رسد. اما اگر تحلیل‌هایش دقیق نباشند و قیمت سهم کاهش یابد، معامله‌گر با زیان مواجه خواهد شد.

فروش استقراضی به زبان ساده

روش دوم، روش کمتر شناخته‌شده و پیچیده‌تری است که در آن معامله‌گر برخلاف روش اول، سعی می‌کند با پیش‌بینی کاهش قیمت یک سهم یا دیگر اوراق بهادار سود کسب نماید. در استراتژی فروش استقراضی معامله‌گر ابتدا سهام شرکت موردنظر را از کارگزاری قرض می‌کند و بلافاصله آن را به فروش می‌رساند. حال پس از مدتی معین، دوباره سهام موردنظر را خریداری می‌نماید تا بدهی خود را با کارگزاری تسویه کند. این مدت معین بستگی به قراردادی دارد که شخص معامله‌گر با کارگزاری می‌بندد.

حال اینجا دو سناریو پیش‌ می‌آید. اگر پیش‌بینی معامله‌گر صحیح از آب درآید و قیمت سهم کاهش پیدا کند، او به سوددهی می‌رسد. اما اگر تحلیل‌هایش اشتباه باشند و قیمت سهم افزایش یابد، معامله‌گر بازیان مواجه خواهد شد. باید به این نکته توجه داشته باشیم که حتماً هزینه‌های جانبی مانند کارمزد کارگزاری یا مالیات کشوری را هم در محاسبات خود دخیل کنیم.

فروش استقراضی به زبان ساده

یک مثال ساده

فرض کنیم قیمت سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان در حال حاضر 1000 تومان است. سورنا یک معامله‌گر بازارهای مالی است و پیش‌بینی می‌کند که در یک ماه آینده قیمت سهام فولاد ریزش کرده و به 800 تومان خواهد رسید. او 100 عدد سهام فولاد را از کارگزاری قرض می‌گیرد و تعهد می‌دهد که ماه آینده، همین تعداد سهام فولاد را به کارگزاری بازگرداند. پس از امضای قرارداد، سورنا بلافاصله همه 100 عدد سهام فولاد را باقیمت 1000 تومان به فروش می‌رساند.

سورنا با استفاده از استراتژی فروش استقراضی 100،000 تومان پول نقد تحویل گرفته است. پس از یک ماه موعد مقرر فرامی‌رسد و در این زمان او باید بدهی خود را با کارگزاری تسویه نماید. بنابراین تعداد 100 عدد سهام فولاد را باقیمت روز خریداری می‌کند و به کارگزاری تحویل می‌دهد.

فروش استقراضی به زبان ساده

اکنون اگر پیش‌بینی سورنا صحیح باشد و قیمت سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان به 800 تومان کاهش یابد، او 20،000 تومان سود خواهد کرد. اما اگر تحلیل سورنا اشتباه از آب درآید و برای مثال قیمت سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان به 1200 تومان افزایش یابد، او با 20،000 زیان مواجه خواهد شد و باید برای هر سهم، 200 تومان به‌علاوه هزینه‌های جانبی پول بپردازد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کن!
[کل: 6 میانگین: 4.5]

ویتارو در شبکه‌های اجتماعی

من به دنبال آزادی مطلق هستم:

محبوب‌ترین‌ها

آخرین‌ها

پیشنهاد سردبیر

سیاست

دیدگاهتان را بنویسید