ثروت کاغذی به زبان ساده

Author picture

یکی از مهم‌ترین بخش‌های روانشناسی در حرفه معامله‌گری، درک تفاوت بین ثروت کاغذی و ثروت واقعی است. شاید موضوعی که در ادامه گفته خواهد شد، بسیار ساده و بدیهی باشد؛ اما عدم توجه به همین موضوع به‌ظاهر ساده و بدیهی، به زندگی بسیاری از معامله‌گرها و سرمایه‌گذارهای تازه‌وارد و حتی بعضاً بی‌تجربه، صدمات بزرگی وارد کرده است. حال امروز ما در ویتارو تصمیم گرفتیم مفهوم ثروت کاغذی را در ویدیویی کوتاه و به زبانی ساده تشریح کنیم.

ثروت کاغذی چیست؟

ثروت کاغذی (به انگلیسی: Paper Wealth) به سود (یا ضرر) تحقق‌نیافته‌ای می‌گویند که از مابه‌تفاوت قیمت خرید و قیمت روز یک دارایی (مانند سهام یا ارز) به‌دست‌آمده است. به‌عبارت‌دیگر، تا زمانی که یک سهم یا جفت ارز به فروش نرسیده و موقعیتش بسته نشده باشد، ثروت کاغذی به ثروت واقعی تبدیل نمی‌شود.

وقتی تو سهمی را خریداری می‌کنی، قطعاً با گذر زمان دچار نوساناتی خواهد شد. شکی نیست که بعضی مواقع در سود و بعضی مواقع در ضرر هستی. هیچ‌کدام از این نوسانات دائمی نیستند و تا زمانی که سهام به فروش نرسد، این ثروت، کاغذی می‌ماند و به ثروت واقعی تبدیل نخواهد شد.

ثروت کاغذی به زبان ساده

یک نکته مهم در مورد ثروت واقعی و کاغذی

بسیاری از معامله‌گرهای تازه‌وارد تصور می‌کنند، تا زمانی که سهام در ضرر خود را نفروشند، درواقع هیچ ضرری نکرده‌اند. شاید این موضوع بر روی کاغذ صحیح باشد، اما فعالان بازارهای مالی باید به این نکته توجه داشته باشند که، برای جبران 25 درصد ارزش سهم، به 33 درصد سود نیاز است. یعنی اگر ارزش یک دارایی 25 درصد افت کرد، برای رسیدن به قیمت اولیه باید 33 درصد صعود نماید.

ثروت کاغذی به زبان ساده

ثروت، سود و ضرر کاغذی، خوشحالی و ناراحتی کاذبی را در معامله‌گرها و سرمایه‌گذارها به وجود می‌آورد که می‌تواند بسیار خطرناک باشد. همه معامله‌گرها این هیجان‌های کاذب را تجربه می‌کنند؛ اما برخلاف معامله‌گرهای مبتدی، معامله‌گرهای حرفه‌ای در کنترل احساسات و درک عمیق مباحث اساسی مانند همین مفهوم ثروت، سود و ضرر کاغذی به درجه استادی رسیده‌اند و این موضوع باعث می‌شود که به یک معامله‌گر موفق تبدیل شوند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کن!
[کل: 3 میانگین: 5]

ویتارو در شبکه‌های اجتماعی

من به دنبال آزادی مطلق هستم:

محبوب‌ترین‌ها

آخرین‌ها

پیشنهاد سردبیر

سیاست

دیدگاهتان را بنویسید