حد ضرر و حد سود به زبان ساده

Author picture

ژنرال معروف چینی، سان تزو (به انگلیسی: Sun Tzu) در کتاب مشهورش، هنر جنگ (به انگلیسی: Art Of War) گفته بود: «هر نبردی پیش از آغاز برنده است.» این نقل‌قول تأکید می‌کند که برنامه‌ریزی و استراتژی تعیین‌کننده نتیجه جنگ‌هاست و نه خود نبرد. معامله‌گرهای موفق نیز از عبارت رایج «معامله را برنامه‌ریزی کن و با برنامه‌ریزی معامله کن» استفاده زیادی می‌کنند. یکی از راه‌ها برای برنامه‌ریزی قبل از شروع ساعات معاملاتی، استفاده از دو ابزار حد ضرر و حد سود است. در این بخش از آموزش‌های ویتارو قصد داریم حد ضرر و حد سود را در ویدیویی کوتاه و به زبانی ساده توضیح دهیم.

حد ضرر و حد سود چیست؟

حد ضرر (به انگلیسی: Stop-loss که به‌اختصار S/L خوانده می‌شود) و حد سود (به انگلیسی: Take-profit که به‌اختصار T/L خوانده می‌شود) بیانگر دو روش کلیدی است که معامله‌گرها (و کمتر سرمایه‌گذارها) می‌توانند قبل از آغاز معاملات برنامه‌ریزی کنند.

معامله‌گرهای حرفه‌ای می‌دانند که برای رسیدن به هر سودی چه بهایی را حاضرند بپردازند. آن‌ها برای هر معامله برنامه‌ریزی دقیقی انجام می‌دهند و از نقطه ورود و خروج هر معامله‌ای آگاهی کامل دارند. اگر احتمال موفقیت معامله‌ها بالا بود و تناسب خوبی میان ریسک و پاداش وجود داشت، آن زمان است که معامله‌گرهای حرفه‌ای اقدام به اجرای عملی برنامه‌ریزی‌هایشان می‌کنند.

حد ضرر و حد سود به زبان ساده

همیشه معامله‌گرها، قبل از اجرای عملی معامله، باید برنامه‌ای برای ورود و خروج به یک معامله را داشته باشند. یک معامله‌گر با استفاده مؤثر از ابزارهای مدیریت ریسک – مانند حد ضرر و حد سود – نه‌تنها می‌تواند ضررهایش را محدود نماید، بلکه میزان سودهایش را نیز افزایش دهد.

البته نباید از این نکته غافل شد که آنالیز و برنامه‌ریزی بیش‌ازحد، درست به‌اندازه برنامه‌ریزی نکردن زیان‌آور است. پس همیشه سعی کن برنامه‌هایت را – بدون افراط‌وتفریط – قبل از آغاز نبرد پی‌ریزی کنی تا با خیالی آسوده و با علم به اینکه از قبل برنده جنگ هستی، وارد میدان نبرد شوی.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کن!
[کل: 2 میانگین: 5]

ویتارو در شبکه‌های اجتماعی

من به دنبال آزادی مطلق هستم:

محبوب‌ترین‌ها

آخرین‌ها

پیشنهاد سردبیر

سیاست

دیدگاهتان را بنویسید