پامپ و دامپ به زبان ساده

Author picture

کلاه‌برداری پامپ و دامپ (به انگلیسی: Pump & Dump) یک عمل مجرمانه است که در آن‌یک سرمایه‌گذار یا گروهی از سرمایه‌گذاران، با انتشار اطلاعات و تحلیل‌های نادرست، گمراه‌کننده یا اغراق‌شده، سعی می‌کنند افراد بی‌تجربه و تازه‌وارد بازارهای مالی را، به خرید سهام یک شرکت خاص ترغیب نمایند. این کلاه‌بردارها قبل از تبلیغ سهام موردنظر، تعداد زیادی از سهام شرکت را خریداری می‌کنند و پس از افزایش غیرعادی قیمتش، آن را به فروش می‌رسانند.

در این بخش از آموزش‌های ویتارو ما عمل غیرقانونی و غیراخلاقی پامپ و دامپ را در ویدیویی کوتاه به زبان ساده توضیح دهیم.

پامپ و دامپ چگونه کار می‌کند؟

عمل مجرمانه پامپ و دامپ بر اصل عرضه و تقاضا استوار است. کلاه‌بردارها با ارائه اطلاعات نادرست و مطرح کردن ادعاهایی مانند «سهام رانتی» سعی می‌کنند با ترغیب کردن اشخاص به خرید سهم موردنظر، طرف تقاضای سهم را بالا ببرند.

همه می‌دانیم وقتی‌که تقاضا برای یک کالا بیشتر از عرضه آن باشد، قیمت آن کالا افزایش میابد. پس از ورود سرمایه‌گذارهای تازه‌وارد، کلاه‌بردارهای اصلی همه سهام خود را به فروش می‌رسانند و به‌اصطلاح «خالی می‌کنند.»

پامپ و دامپ

یک مثال ساده از پامپ و دامپ

فرض کنیم دارا و سارا صاحب یک شرکتی کوچک اما موفق به نام ویتارو هستند. این شرکت به‌صورت عرضه اولیه وارد بازار بورس می‌شود. فردی به نام ضحاک تعداد زیادی از سهام شرکت را باقیمت پایینی مالک می‌شود. سپس او سرمایه‌گذاران بی‌تجربه و تازه‌وارد زیادی را با اطلاعات نادرست قانع می‌کند که قیمت این سهم به‌زودی رشد عجیبی را تجربه خواهد کرد.

پامپ و دامپ

قیمت سهم بالا خواهد رفت. اما عملکرد بنیادین شرکت نشان می‌دهد که این سهم از ارزش واقعی خود بسیار بالاتر رفته است. این اطلاعات معمولاً به‌سختی یافت می‌شوند؛ زیرا ویتارو شرکت کوچکی است.

ضحاک همه سهام خود را در این شرکت، به تعدادی سرمایه‌گذار بی‌تجربه و تازه‌وارد به فروش می‌رساند. قیمت سهم ریزش می‌کند و سرمایه‌گذارهای تازه‌وارد، ضرر سنگینی را متحمل می‌شوند. دراین‌بین، ضحاک از سود زیادی که از این عمل غیراخلاقی و غیرقانونی کسب کرده، لذت می‌برد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کن!
[کل: 4 میانگین: 5]

ویتارو در شبکه‌های اجتماعی

من به دنبال آزادی مطلق هستم:

محبوب‌ترین‌ها

آخرین‌ها

پیشنهاد سردبیر

سیاست

دیدگاهتان را بنویسید