مسی چقدر می‌ارزد

Author picture

بیش از 4 یورو در هر ثانیه! این درآمدی است که لیونل مسی (به انگلیسی: Lionel Messi) آرژانتینی، در باشگاه فوتبال بارسلونا (به انگلیسی: FC Barcelona) کسب می‌کند. او با سالیانه حدود 140 میلیون یورو بیشترین دستمزد دریافتی در تاریخ ورزش دنیا را به نام خود ثبت کرد. روزنامه اسپانیایی ال‌موندو (به انگلیسی: El Mundo) با تیتر :«قرارداد فرعونی که بارسا را به ویرانه تبدیل خواهد کرد.» جزئیات این قرارداد تاریخی را افشا نمود. اما آیا واقعاً بارسا به ویرانه تبدیل خواهد شد؟ به‌طورکلی مسی چقدر می‌ارزد ؟

از زمان افشاگری ال‌موندو، همه می‌دانند که لئو مسی دقیقاً چه مقدار هزینه‌بر روی دست باشگاه گذاشته، اما تخمین ارزش مسی و درآمدی که برای بارسلونا کسب می‌کند، بسیار سخت‌تر است. اگر بخواهیم تنها از منظر اقتصادی به آن بنگریم، باید همه درآمدهای مستقیم و غیرمستقیمی را که مسی می‌سازد، بررسی کنیم. در این بخش از آموزش‌های ویتارو، ما قرار است با کمک منابع معتبر خارجی، بفهمیم که دقیقاً مسی چقدر می‌ارزد و برند او به چه اندازه بزرگ است.

مسی چقدر می‌ارزد

انفجار اینترنت

داستان دستمزد عظیم لیونل مسی با حاشیه‌های فراوانی آغاز شد. در مردادماه سال 99، لئو پس از 20 سال، تصمیم خود را مبنی بر ترک بارسلونا، با دورنگاری معروف به باشگاه ارسال نمود. این حرکت واکنش‌های رسانه‌ای قابل‌توجهی را به همراه داشت و تقریباً اینترنت را منفجر کرد.

مسی چقدر می‌ارزد

در همان روز، لئو مسی و پدرش – که به‌عنوان مدیر برنامه‌هایش کار می‌کند – به‌طور پیوسته با باشگاه بارسلونا و لیگ برتر فوتبال اسپانیا یا همان لالیگا (به انگلیسی: La Liga) بر جزئیات خاصی از قرارداد مذاکره می‌کردند تا بر موضوع مسی چقدر می‌ارزد به توافقاتی دست پیدا کنند.

برای تکمیل فاجعه‌ای که مسی در روابط عمومی‌اش خلق کرده بود، پس از چند روز مصاحبه‌ای ترتیب و نظرش را تغییر داد. او برای هوادارانش توضیحی ارائه کرد و گفت که قرار نیست جایی برود.

مسی چقدر می‌ارزد

در کنار شایعات جدایی مسی، باشگاه فوتبال بارسلونا با مشکلات جدی مالی روبرو شده بود و بار بدهی عظیم 1 میلیارد یورویی بر دوش آن‌‌ها سنگینی می‌کرد. باشگاه حتی در پرداخت به‌موقع دستمزد بازیکنان هم ناتوان بود و گفته شد که مجموعه ورزشی بارسلونا، حتی تا نزدیک ورشکستگی هم رفت.

از آن‌طرف، از سال 2008 میلادی تاکنون، این اولین سالی بود که بارسلونا بدون کسب حتی یک جام، فصل را به پایان رساند. ترکیبی از عملکرد فاجعه درون زمین و ناتوانی مالی در خارج از زمین باعث شد که رئیس باشگاه، یعنی جوزپ بارتومئو (به انگلیسی: Josep Bartomeu) به همراه تمام کارکنان و دستیارانش، مجبور به استعفا شود.

مسی چقدر می‌ارزد

مسائل مطرح‌شده این سؤال را برای ما ایجاد می‌کند که مسی چقدر می‌ارزد و آیا سرمایه‌گذاری 140 میلیون دلاری بر روی یک بازیکن امری عاقلانه است؟ البته این بازیکن، هر بازیکنی نیست. ما راجع به برنده شش توپ طلا و یکی از بزرگ‌ترین ستارگان محبوب‌ترین ورزش دنیا صحبت می‌کنیم.

همچنین لئو مسی،به‌عنوان بازار پذیرترین و محبوب‌ترین برند تبلیغاتی در دنیا شناخته‌شده است. این بازار پذیری باید بر روی درآمد بارسلونا تأثیر گذاشته باشد. اما سؤال اینجاست، مسی چقدر می‌ارزد و چه تأثیری بر وضعیت مالی بارسلونا می‌گذارد؟

مسی چقدر می‌ارزد

درآمد مسی برای بارسلونا

به گزارش موسسه دلویت (به انگلیسی: Delloitte)، باشگاه فوتبال بارسلونا در سال 2020 میلادی، در رده نخست پردرآمدترین باشگاه‌های فوتبال دنیا ایستاد. این باشگاه تنها در فصل 2019-2020 توانست بیش از 700 میلیون یورو درآمد کسب کند و بالاتر از دو باشگاه رئال مادرید اسپانیا (به انگلیسی: Real Madrid C.F) و بایرن‌مونیخ آلمان (به انگلیسی: FC Bayern Munich) قرار گیرد.

منابع درآمدی اصلی بارسا عبارت‌اند از:

  1. حق پخش
  2. روز مسابقه و بازرگانی
  3. تبلیغات تجاری

مسی چقدر می‌ارزد

برای اینکه بفهمیم مسی چه قدر می‌ارزد ما ابتدا از تبلیغات تجاری – که می‌تواند اسپانسرینگ نیز باشد – شروع می‌کنیم. از اولویت‌های اصلی باشگاه در این مورد، تمدید قرارداد با دو کمپانی راکوتن (به انگلیسی: Rakuten) و بکو (به انگلیسی: Beko) است. این دو کمپانی پس از کمپانی معروف نایکی (به انگلیسی: Nike) – که تأمین‌کننده لباس بارسلونا است – از مهم‌ترین اسپانسرهای بارسلونا هستند.

بارسلونا ابتدا یک قرارداد چهارساله به ارزش 220 میلیون یورو با شرکت راکوتن بست. سخت می‌توان باور کرد که این رقم بدون وجود مسی امکان‌پذیر بود. حتی مدیر اجرایی شرکت راکتون نیز، نام شخص لیونل مسی را در روز رونمایی از این قرارداد به زبان آورد. همچنین ما می‌توانیم از آخرین تمدید قرارداد یک‌ساله این کمپانی با بارسلونا بفهمیم که وجود این اسپانسر به ماندن مسی در باشگاه وابسته است.

همچنین رقم قرارداد جدید، تنها 30 میلیون یورو اعلام شد که از رقم 55 میلیون یورویی سالانه قرارداد اصلی بسیار کمتر است. به نظر می‌رسد حواشی پیرامون جدایی مسی اهرم فشار قدرتمندی به دست مذاکره‌کننده‌های کمپانی راکوتن داد.

مسی چقدر می‌ارزد

می‌توان برای مذاکرات بین کمپانی بکو و بارسا استدلال مشابهی را ارائه داد. تخمین زده می‌شود ارزش قرارداد بین این دو شرکت، 57 میلیون یورو برای سه سال باشد و بااینکه تابستان سال جاری این قرارداد به اتمام می‌رسد، اما به نظر‌ نمی‌رسد که مدیران بارسلونا به موفقیتی در تمدید قرارداد با کمپانی بکو رسیده باشند. همانند راکوتن، بکو نیز علاقه‌ای به تمدید قرارداد بیش از یک سال را ندارد.

وقتی تو بخواهی برند بارسلونا رو به فروش برسانی، از چهره مسی استفاده می‌کنی. به نظر تو مسی چقدر می‌ارزد وقتی هیچ کمپانی حاضر نیست که ریسک بارسلونای بدون لئو را بپذیرد و به مدت طولانی‌تری با این باشگاه قرارداد ببندد؟ بارسا حتی به اسپانسرها دو پیشنهاد مجزا ارائه کرد؛ پیشنهاد اول با چهره مسی و دوم بدون چهره او. گزینه مسی 50 درصد بیش‌تر هزینه دارد.

بسیاری از کارشناسان نزدیک به باشگاه و یا خارج از باشگاه، مسی را مسئول 20 تا 30 درصد درآمد باشگاه می‌دانند. رئیس سابق یا به‌احتمال فراوان، رئیس آینده باشگاه بارسلونا، خوآن لاپورتا (به انگلیسی: Joan Laporta) در روزنامه‌ای سوئیسی عنوان کرده بود که مسی بیش از هزینه‌هایش برای باشگاه درآمد کسب می‌کند.

مسی چقدر می‌ارزد

منبع درآمدی دوم باشگاه، درآمدهای حاصل از روز مسابقه و بازرگانی است. در فصل 2018-2019 باشگاه حدود 60 میلیون یورو از بازرگانی و فروش کالا و 94 میلیون یورو از روز مسابقه – که شامل فروش بلیت و خدمات V.I.P می‌شوند – توانست درآمد کسب کند. برای اینکه بدانیم مسی چه قدر می‌ارزد باید ببینیم که در بخش بازرگانی و فروش کالا، چه تعداد لباس بارسلونا بانام مسی فروخته شد؟

مطلع شدن از آمار دقیق کمی دشوار است اما گزارش‌شده که هیچ بازیکن دیگری در دنیا نتوانسته به‌اندازه مسی لباس باشگاه را بفروشد. گفته‌شده 80 درصد از لباس‌های فروخته‌شده بارسلونا بانام مسی صورت گرفته است.

همچنین بارسلونا در هر فصل، به‌طور میانگین حدود 900 هزار بلیت معمولی و 15 هزار بلیت V.I.P به فروش می‌رساند. این تعداد بلیت در فصل 2018-2019 بیش از 90 میلیون یورو درآمد را برای باشگاه به همراه داشته که حدود 22 میلیون یوروی آن از بلیت‌های V.I.P به‌دست‌آمده بود.

مسی چقدر می‌ارزد

بارسلونا اثر جدایی یک سوپراستار از باشگاه را می‌داند. در سال 2017 میلادی، نیمار جونیور (به انگلیسی: Neymar Junior) ستاره برزیلی بارسا، باشگاه را به مقصد تیم فوتبال پاری‌سن‌ژرمن (به انگلیسی: Paris Saint-German F.C) ترک کرد. نتیجه این امر، از دست رفتن شرکای تجاری بارسلونا در برزیل و امتناع از تمدید قرارداد توسط کمپانی معروف سونی (به انگلیسی: Sony) بود.

مسی چقدر می‌ارزد

مسی مایکل جوردن نیست

تا اینجا ما تنها به فواید در اختیار داشتن مسی اشاره کردیم؛ اما برای اینکه بدانیم مسی چقدر می‌ارزد باید ویژگی‌های منفی مسی را نیز ذکر کنیم. برخلاف نیمار و کریستیانو رونالدو (به انگلیسی: Cristiano Ronaldo)، مسی علاقه‌ای به برند سازی و ساخت فیلم‌های تبلیغاتی ندارد. در ابتدا و حتی در اوج دوران حرفه‌ای‌اش، لئو معمولاً با مایکل جوردن (به انگلیسی: Michael Jordan)، ستاره بسکتبال دنیا مقایسه می‌شد.

استدلال پشت این جمله این بود که مسی یک عصر جدیدی در فوتبال رقم خواهد زد و مانند مایکل جوردن برندی به‌یادماندنی خواهد ساخت. در دنیا، فوتبال حتی از بسکتبال نیز از محبوبیت بیشتری برخوردار است؛ بنابراین همه شرایط برای خلق داستانی مشابه مایکل جوردن مهیا بود.

مسی چقدر می‌ارزد

بااینکه مسی در فوتبال یک افسانه است، اما بازاریابی او با آدیداس نتوانست به پتانسیل حداکثری خود برسد. قطعاً مسی توانست از منظر عملکرد درون زمین به مایکل جوردن دیگری تبدیل شود، اما در عملکرد خارج از زمین و از منظر بازاریابی و تبلیغاتی، به نظر نمی‌رسد حتی نزدیک به مایکل هم شده باشد.

کمپانی نایکی، مایکل جوردن را به برندی شاخص در امر موفقیت، بزرگی و شهرت تبدیل کرد و حال این برند، به یک برند 3 میلیارد دلاری تبدیل‌شده است. از آن‌طرف، سفرها و محصولات تبلیغاتی آدیداس و مسی بسیار محدود بوده‌اند و همین موضوع باعث شده که کارشناسان برای اینکه بفهمند مسی چقدر می‌ارزد نظریه‌پردازی‌های مختلفی کنند.

البته ما باید منتظر اثر خبر بازنشستگی مسی بر رسانه‌های جهانی و طرفداران فوتبال در اقصی نقاط دنیا نیز باشیم تا بتوانیم آنالیزی دقیق‌تر از این قضیه داشته باشیم. اما در حال حاضر بدیهی است که مسی به‌هیچ‌وجه مایکل جوردن نیست.

مسی چقدر می‌ارزد

وابستگی بارسا به مسی

برای اینکه بدانیم مسی چقدر می‌ارزد باید آخرین تکه پازل را هم تکمیل کنیم. باوجود تمام نکات ذکرشده، بازار پذیری لئو فوق‌العاده و اثراتش بر امور مالی باشگاه بارسلونا قابل‌توجه است. بااینکه کارشناس‌ها اذعان دارند که اکثر درآمد بارسا از طریق مسی به‌دست‌آمده، اما اگر بخواهیم تنها از دید اقتصادی به موضوع بنگریم، باید فاکتور دیگری را در تحلیل‌ها و آنالیز‌هایمان دخیل کنیم.

یک سازمان هرگز نباید تنها بر یک محصول سودآور اتکا کند و به آن وابسته باشد. به نظر می‌رسد مدل کسب‌وکار بارسا تماماً بر روی برند مسی ساخته‌شده و همه می‌دانیم که ریسک این کار بسیار بالاست. حتی اگر او با باشگاه بماند، درنهایت روزی بازنشسته خواهد شد و بازار پذیری‌اش نیز به‌شدت کاهش پیدا خواهد کرد.

مسی چقدر می‌ارزد

امیدواریم از مقاله مسی چقدر می‌ارزد چیز جدیدی آموخته و از آن لذت برده باشی. مجموعه‌ای از رفتارهای مدیران بارسا به ما این سیگنال را می‌دهد که حتی خودشان هم نمی‌دانند مسی چقدر می‌ارزد و تا چه زمانی برای باشگاه سودآور خواهد بود. از همه این‌ها که بگذریم، یک اصل اساسی را هیچ‌وقت نباید فراموش کنیم و آن اصل اساسی این است که باشگاه باید از هر شخصی بالاتر باشد و هیچ بازیکنی نباید مهم‌تر از تیم باشد. بارسا باید بداند که لئو تا آخر عمرش با باشگاه همراه نخواهد بود، مگر اینکه میراثی شبیه به میراث جوردن باقی بگذارد. به نظر تو تصمیم باشگاه برای راضی نگه‌داشتن مسی به هر قیمیتی که شده، تصمیم درستی بود؟ آیا مسی می‌تواند پولی که خرجش شده را پس بدهد؟ دیدگاه خود را با ما در بخش نظرات همین پست یا در شبکه‌های اجتماعی ما به آدرس @Vitaroir در میان بگذار. نظرات، انتقادات و پیشنهادها تو نه‌تنها عامل اصلی پیشرفت ماست، بلکه انگیزه قدرتمندی برای ادامه کار در ما ایجاد می‌کند.

به نظر تو  متشکریم که با ما همراه بودی، تا بعد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کن!
[کل: 4 میانگین: 3.5]

ویتارو در شبکه‌های اجتماعی

من به دنبال آزادی مطلق هستم:

محبوب‌ترین‌ها

آخرین‌ها

پیشنهاد سردبیر

سیاست

این پست دارای 3 نظر است

  1. Mzgianrg

    یکی دیگر از مواردی که میشه بهش اشاره کرد و داخل زمین رخ داده
    میزان گل و پاس گل مسی هست که اگر فاکتور بگیریم طی سال های ۲۰۱۶ الی ۲۰۲۱ جایگاه بارسا در جدول و تورنمنت های دیگر خیلی کم می‌شود به طور مثال در سال ۲۰۲۰ اگر میزان گل و پاس گل مسی رو فاکتور بگیریم جایگاه بارسا در جدول پایین ۵ میشد و تعداد
    موقعیت های تیم کاهش پیدا می‌کند به طور مثال در یک بازی که مسی حضور داشت بارسا بالای ۸ تا موقعیت ایجاد می‌کرد با نبود مسی پایین ۵ تا مثل الان که بارسا در زمینه بازیسازی خیلی افت کرده
    ابدون مسی بارسا از سال ۲۰۱۶ تا الان ۱۹ جام را از دست می‌داد که جام ها شاید بالای ۱۰۰ میلیون یورو برای بارسا سود داشته باشد

  2. Mzgianrg

    شاید بپرسید خب بدون مسی که بارسا با ۱۰ نفر بازی نمیکنه که قطعاً یکی جاش هست ولی بنظرتون میخواست دمبله رو جایگزین کنه ؟ یا گریزمان یا توران … ؟

دیدگاهتان را بنویسید