قانون عرضه و تقاضا به زبان ساده

Author picture

قانون عرضه و تقاضا یکی از اساسی‌ترین اصل‌ها در اقتصاد است. در قرن جدید و با گسترش بازار آزاد در جهان، این قانون بیش‌ازپیش موردتوجه دانشجوها، دانش پژوها و دانشمندهای حوزه اقتصاد کلان قرارگرفته است. از محدوده اقتصاد کلان که خارج و به دنیای معامله‌گری وارد شویم، می‌بینیم که این قانون، یکی از اولین قوانینی است که هر معامله‌گر بازارهای مالی باید بر آن تسلط کامل داشته باشد. در این بخش از  آموزش‌های ویتارو، قصد داریم قانون عرضه و تقاضا را در ویدیویی کوتاه و با زبانی ساده توضیح دهیم.

قانون عرضه و تقاضا چیست؟

عرضه و تقاضا تئوری است که ارتباط بین فروشنده‌های یک نوع کالا و خریداران آن کالا را توضیح می‌دهد. به‌عبارت‌دیگر، این تئوری رابطه‌ای میان قیمت یک کالا و علاقه‌ای که مردم به خرید آن کالا با همان قیمت را دارند، تعریف می‌کند.

به‌طورکلی وقتی قیمت یک کالا افزایش می‌یابد، مردم به فروش (عرضه) بیشتر و خرید (تقاضا) کمتر آن کالا تمایل نشان می‌دهند. برعکس این موضوع نیز صادق است، وقتی قیمت یک کالا کاهش یابد، مردم مایل به خرید (تقاضا) یک کالا هستند و کمتر به فروش (عرضه) آن کالا علاقه نشان می‌دهند.

قانون عرضه و تقاضا به زبان ساده

سرانجام عرضه و تقاضا

زمانی که قیمت یک کالا به‌شدت کاهش یابد، مردم زیادی برای خرید آن کالا صف می‌کشند. سپس، در اثر این عمل، به علت تقاضای زیاد و عرضه کم، قیمت آن کالا به‌شدت افزایش می‌یابد و این بار مردم برای فروش آن کالا صف می‌کشند. این عمل بسیار شبیه به عملکرد دستگاه الاکلنگ است و آن‌قدر تکرار می‌شود تا درنهایت به یک تعادل نسبی برسد.

قانون عرضه و تقاضا به زبان ساده

یک مثال از قانون عرضه و تقاضا

فرض کنیم شرکتی یک کفش ورزشی جدید به قیمت یک‌میلیون تومان طراحی می‌کند. در ابتدا به خاطر قیمت بالای این کفش، خریدار زیادی برایش پیدا نمی‌شود. شرکت تعداد زیادی از این کفش تولید کرده و مجبور است برای فروش این تولیدات، قیمت کفش را از یک‌میلیون به هشت‌صد هزار تومان کاهش دهد.

قانون عرضه و تقاضا به زبان ساده

در یک دنیای ایده‌آل و زمانی که همه متغیرهای دیگر برابر باشد، خریدارها این قیمت را منصفانه ارزیابی می‌کنند و برای خرید کفش‌های ورزشی هشت‌صد هزارتومانی آن شرکت اقدام می‌کنند. به این شکل بین عرضه و تقاضا یک تعادل نسبی ایجاد می‌شود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کن!
[کل: 2 میانگین: 5]

ویتارو در شبکه‌های اجتماعی

من به دنبال آزادی مطلق هستم:

محبوب‌ترین‌ها

آخرین‌ها

پیشنهاد سردبیر

سیاست

دیدگاهتان را بنویسید