شغل موردعلاقه من چیست؟

Author picture

ما بیشتر دوران نوجوانی و جوانی خود را در یک نظام آموزشی می‌گذرانیم که ما را در یک سری از توانایی‌ها و استعدادهای بسیار محدود آزمایش می‌کند. این باعث می‌شود که خیلی از ماها فکر کنیم که به هیچ دردی نمی‌خوریم، یک انسان بی‌استعداد و کندذهن هستیم و توانایی موفقیت در زندگی را نداریم. اما درواقع علتش این است که ما در کارهایی آزمایش می‌شویم که هیچ قرابتی به آن‌ها نداریم. در این بخش قصد داریم به یازده توانایی و شغلی که در زندگی وجود دارد اشاره‌کنیم. البته که همه حرفه‌ها، شغل‌ها و علایق در این 11 دسته‌بندی جای نخواهند گرفت؛ اما به‌احتمال‌زیاد تو حداقل در یک مورد از این توانایی‌ها استعداد و یا به آن علاقه داری. بنابراین تا آخر یادداشت را مطالعه کن تا به یک درکی از نقاط قوتت برسی و به یک راهنمایی کلی از شغل موردعلاقه خود دست پیدا کنی.

شغل مورد علاقه من

منظور از شغل موردعلاقه چیست؟

وقتی راجع به شغل موردعلاقه یا توانایی صحبت می‌کنیم، به دو چیز مشخص اشاره داریم:

  1. کارها و توانایی‌هایی که به‌طور ذاتی به آن‌ها علاقه داریم.
  2. کارها و توانایی‌هایی که در حال حاضر از دیگران بهتر انجام می‌دهیم، حتی اگر کمی از عموم مردم به‌صورت میانگین بهتر باشیم.

همچنین بااینکه استعداد ذاتی موضوع مهمی است، اما باید بدانیم که نصف پروسه تبدیل‌شدن به یک استاد در این مشاغل و توانایی‌ها، شامل تمرین و کسب تجربه است. این بدان معناست که با تلاش و کوشش کافی و در صورت داشتن علاقه، می‌توانی در هرکدام از این 11 مورد به درجه استادی برسی.

شغل مورد علاقه من

موسیقی

اولین مورد در لیست شغل موردعلاقه من، موسیقی است. کسانی که در این دسته امتیاز بالایی کسب می‌کنند، عاشق گوش دادن به موسیقی هستند، از طریق حس شنوایی بهتر می‌آموزند و توانایی فوق‌العاده‌ای برای شناسایی صداها و موسیقی‌های لذت‌بخش دارند. این یعنی این افراد مهارت بالایی در تشخیص و یا ایجاد ریتم، لحن و ملودی دارند و معمولاً تیکه‌های هر آهنگ را به‌راحتی حفظ می‌کنند. تو اگر به موسیقی احساس نزدیکی می‌‌کنی، پس شاید در نواختن آلات موسیقی، خوانندگی و یا حتی نوشتن نت توانایی خوبی داری. بااینکه جامعه به موزیک به چشم یک سرگرمی می‌نگرد، اما بسیاری از مشاغل (مانند تولید محتوا، صداپیشگی، آهنگسازی و یا کار بر روی طراحی صدا به‌صورت کلی) در این توانایی خلاصه می‌شوند.

شغل مورد علاقه من

طبیعت

دومین مورد در لیست شغل موردعلاقه من، طبیعت است. افرادی که در این دسته امتیاز بالایی کسب می‌کنند، معمولاً عاشق وقت‌گذرانی در طبیعت هستند، حیوانات و گیاهان را دوست دارند و آن‌ها درک می‌کنند که چگونه ترکیبات و عناصر مختلف در جهان با یکدیگر تعامل دارند. این بدان معناست که این افراد به‌آسانی در مهارت‌های  مرتبط بقا، تشخیص انواع گل و گیاهان و درک رفتار حیوانات استاد می‌شوند. مسیرهای شغلی احتمالی برای علاقه‌مندان به طبیعت می‌توانند در آشپزی، کشاورزی، کار با حیوانات، دامپزشکی، داروسازی و داروشناسی و حتی مشاغل بهداشتی مشغول شوند. همچنین طبیعت‌گردی و هر حوزه‌ای که به محیط‌زیست مربوط باشد، می‌تواند توجه آن‌ها را جلب کند.

شغل مورد علاقه من

فعالیت فیزیکی

سومین مورد در لیست شغل موردعلاقه من، فعالیت فیزیکی است. افرادی که در این دسته امتیاز بالایی کسب می‌کنند، عاشق حرکت درآوردن بدنشان هستند، خواه حرکات انفجاری و عظیم و خواه حرکات کوچک و حساب‌شده. آن‌ها توانایی عالی در کنترل عضلات، اندام و اعضای بدنشان دارند و این کنترل باعث می‌شود که کار های خارق‌العاده‌ای انجام دهند که برای افراد معمولی بسیار سخت به نظر می‌رسد. نکته خوب فعالیت فیزیکی در این است که استاد شدن در آن بسیار به تمرین وابسته است. تکرار، به معنای واقعی کلمه توانایی نورون‌های عصبی بدن را بهبود می‌بخشد و باعث می‌شود که آن حرکت به‌خصوص سریع‌تر و دقیق‌تر اجرا شود. مشاغل احتمالی برای این حوزه، ورزش حرفه‌ای، رقص، صنعتگری، هنرهای رزمی و تمرین‌های شخصی هستند.

شغل مورد علاقه من

روابط بین فردی

چهارمین مورد در لیست شغل موردعلاقه من، روابط بین فردی است. افرادی که در این دسته امتیاز بالایی کسب می‌کنند، درک بالایی از روابط بین اشخاص دارند، به‌آسانی می‌توانند از زبان بدن افراد، حس درونی‌شان را بفهمند و می‌توانند یک مکالمه را تا ابد ادامه دهند. آن‌ها ذات انسان را می‌شناسند و می‌فهمند که چطور مردم با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. مشاغل احتمالی برای افراد باقدرت بیان خوب می‌توانند فروشندگی، تبلیغات، ساخت محتواهای اجتماعی (مانند میزبانی برنامه‌هایی مانند دورهمی و مصاحبه)، روانشناسی و وکالت باشند.

شغل مورد علاقه من

منطق

پنجمین مورد در لیست شغل موردعلاقه من، منطق است. اشخاصی که در این زیرشاخه قرار می‌گیرند، می‌توانند به‌خوبی استدلال کنند. آن‌ها ممکن است کمی به ریاضیات و علم علاقه داشته باشند، اما مهم‌تر از همه عاشق حقیقت هستند. آن‌ها منطق را بالاتر از احساسات قرار می‌دهند و معمولاً جواب صحیح را مهم‌تر از اخلاقیات می‌دانند. منطق‌گرایان در حل مشکلات فوق‌العاده هستند و می‌توانند با دقت نسبتاً بالایی پیش‌بینی کنند. این افراد معمولاً سرمایه‌گذاران بزرگ، دانشمندان برجسته، مخترعان نوآور و کارآفرینان فوق‌العاده‌ای خواهند شد. منطق، یکی از معدود توانایی‌هایی است که شانس ما را در همه موقعیت‌های شغلی افزایش می‌دهند.

شغل مورد علاقه من

زبان

ششمین مورد در لیست شغل موردعلاقه من، زبان است. افرادی که در این دسته امتیاز بالایی کسب می‌کنند، از درک عمیقی از زبانشان و احساساتی که با کلمات همراه می‌شود، دارند. فن بیانشان عالی است و دایره واژگان فوق‌العاده‌ای دارند. این افراد معمولاً از گوش دادن به سخنوران بزرگ لذت می‌برند. از همه مهم‌تر، آن‌ها می‌دانند که چطور می‌شود پیام را به شکلی به مخاطب رساند که از عموم مردم تأثیرگذارتر باشد. کسانی که به‌آسانی در مهارت‌های زبانی به درجه استادی می‌رسند، می‌توانند مترجم، سخنران، شاعر، نویسنده و حتی فروشنده شوند.

شغل مورد علاقه من

دیجیتال

هفتمین مورد در لیست شغل موردعلاقه من، دیجیتال است. می‌توانیم دیجیتال را یکی از توانایی‌ها و مشاغل جدیدتر در نظر بگیریم که در یک و یا نهایت دو دهه گذشته تقریباً محبوب شده است. بیشتر مردمی که در این دسته قرار می‌گیرند، از نسل جدیدتر هستند؛ زیرا ابزار دیجیتالی یکی از مهم‌ترین بخش‌های دوران کودکی و نوجوانی‌شان بوده است. این افراد درک عمیقی از دنیای دیجیتال دارند، وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات، محتواهای گرافیکی، برنامه‌نویسی، صنعت بازی‌های رایانه‌ای و حتی بازار سهام در این دسته قرار خواهند گرفت. صادقانه عرض کنیم، مشاغل مربوط به دنیای دیجیتال تقریباً نامحدود است و مشخصاً در همه مشاغل کار های دیجیتالی یک امر اساسی خواهد بود. این را هم باید بدانیم که محبوبیت دیجیتال در سال‌های پیش رو، روزبه‌روز بیشتر خواهد شد.

شغل مورد علاقه من

بصری

هشتمین مورد در لیست شغل موردعلاقه من، بصری است. افرادی که در این دسته امتیاز بالایی کسب می‌کنند، قدردانی عمیقی از زیبایی‌شناسی دارند. یعنی می‌توانند چیزهایی که در چشم زیبا به نظر می‌آیند را شناسایی کنند. به‌صورت ذاتی می‌توانند بگویند که چه رنگ و چه شکل و طرحی مناسب است. آن‌ها به‌آسانی می‌توانند اشکال پیچیده را در ذهنشان تجسم کنند و سپس بر روی کاغذ بیاورند. مسیر شغلی احتمالی برای افراد بصری می‌توانند، معماری، تصویرگری، انیمیشن‌سازی، طراحی مد و طراحی گرافیک باشند.

شغل مورد علاقه من

تعلیم

نهمین مورد در لیست شغل موردعلاقه من، تعلیم است. افرادی که در این دسته امتیاز بالایی کسب می‌کنند، مفاهیم پیچیده را چنان به‌صورت ساده توضیح می‌دهند که حتی کودکان نیز به‌راحتی درکشان می‌کنند. معلمان در رشته تخصصی خود، می‌توانند کار های غلطی که دیگران انجام می‌دهند را شناسایی نمایند. از همه مهم‌تر، آن‌ها پس از رشد دانش‌آموزانشان، حس رضایت عمیقی در ته قلبشان حس می‌کنند. مسیرهای شغلی احتمالی عبارت‌اند از معلمی، مشاوره، ایجاد محتوای آموزشی و حتی فرزند پروری.

شغل مورد علاقه من

فنی

دهمین مورد در لیست شغل موردعلاقه من، فنی است. افرادی که در این دسته امتیاز بالایی کسب می‌کنند، درک بسیار عمیقی از ابزارهای مکانیکی، وسایل فنی و به‌طورکلی چیزهای ساخته دست انسان و نحوه کارکردشان دارند. این بدان معناست که آن‌ها به‌طور ذاتی از ارتباط بین اجزای مکانیکی مطلع هستند و سریع‌تر، تمیزتر و حرفه‌ای‌تر از دیگران در مهارت‌های مرتبط به درجه استادی می‌رسند. درصورتی‌که ابزار لازم برای این افراد مهیا باشد، می‌توانند تقریباً همه‌چیز را تعمیر کنند. افراد فنی معمولاً عاشق داشتن یک کارگاه برای ساخت و یا تعمیر اشیاء مختلف هستند و از لمس اشیاء سخت و درک روابط بینشان لذت می‌برند. مسیرهای شغلی احتمالی عبارت‌اند از مکانیکی خودرو، طراحی مکانیک، تعمیر لوازم خانه و نجاری.

شغل مورد علاقه من

معنویات

و درنهایت یازدهمین مورد در لیست شغل موردعلاقه من، معنویات است. معنویات به‌نوعی خاص است و تقریباً همه افراد با گذر سن به آن روی خواهند آورد. معنویات، موضوعی است که به سؤال‌های بزرگ‌تر زندگی می‌پردازد. برای مثال پس از مرگ ما چه اتفاقی خواهد افتاد؟ معنای زندگی چیست؟ کدام دین راهنمای جامع انسان‌هاست؟ افرادی که مجذوب این دسته هستند می‌توانند فیلسوف، طلبه، معلم دینی و استاد دانشگاه در رشته فلسفه و الهیات شوند یا ممکن است زمان زیادی را صرف فکر کردن به این چیزها کنند.

شغل مورد علاقه من

به‌احتمال فراوان، بیشتر افراد با بیش از یک موضوع و توانایی احساس قرابت و نزدیکی می‌کنند، اما تو باید درک کنی که بیشتر از همه عاشق کدام‌یک از این موضوعات هستی. سپس، تلاش کن راهی برای پول درآوردن از آن موضوع موردنظر بیابی. نتیجه این کار، کسب درآمد از کاری است که لذت می‌بری و این یعنی کار و زندگی معمولی‌ات هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. حال در بخش نظرات به ما در مورد سه توانایی که با آن‌ها بیشترین احساس نزدیکی را می‌کنی، کدام است؟

برای امتیاز به این نوشته کلیک کن!
[کل: 3 میانگین: 4.3]

ویتارو در شبکه‌های اجتماعی

من به دنبال آزادی مطلق هستم:

محبوب‌ترین‌ها

آخرین‌ها

پیشنهاد سردبیر

سیاست

این پست دارای یک نظر است

دیدگاهتان را بنویسید