در کمتر از دو دقیقه به خواب رویم

Author picture

شاید با خواندن تیتر در کمتر از دو دقیقه به خواب رویم کمی تعجب کرده باشی و با خود بگویی که این امر غیرممکن است. زیرا تو مدت‌هاست که تلاش می‌کنی خیلی زود به خواب بروی، اما نتوانستی. به همین خاطر است که اینجا به همراه ما مشغول مطالعه این مقاله هستی.

فرقی نمی‌کند که به دنبال یک مقاله‌ای برای خواب بهتر بودی، یا به‌طور اتفاقی با این مقاله آشنا شدی؛ درهرصورت به مکان درستی آمده‌ای. در این بخش از آموزش‌های ویتارو، ما قرار است آسان‌ترین و بهترین راه را برای به خواب رفتن سریع به تو معرفی کنیم. ما به تو قول خواهیم داد که پس از مطالعه این مقاله، دیگر به دنبال پاسخ سؤال چطور در کمتر از دو دقیقه به خواب رویم نمی‌گردی. زیرا این تکنیک تا آخر عمر به تو برای خوابی آسان‌تر و عمیق‌تر کمک خواهد کرد. پس اگر واقعاً می‌خواهی که مشکل خوابت حل شود، تا انتهای مقاله با ما همراه باش.

در کمتر از دو دقیقه به خواب رویم

مغز انسان چطور کار می‌کند؟

قبل از ورود به بحث اصلی، ابتدا باید بدانیم که مغز انسان چگونه کار می‌کند. همه ما این حس را می‌شناسیم؛ ذهن ما در زمان خواب، بدترین چیزها را به یادمان می‌آورد. مغزت در زمان خواب، چیزهایی را به خاطرت می‌آورد که امکان ندارد تا آخر عمرت به آن‌ها در زمان بیداری فکر کنی. این اتفاق همیشه می‌افتد. هر مقدار که غلت بزنی، بازهم خوابت نمی‌برد.

در کمتر از دو دقیقه به خواب رویم

ما نیز همین مشکلات را داشتیم و به‌طور اتفاقی با این راه‌حل آشنا شدیم. مطلبی که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم شاید به نظر احمقانه بیاید اما حقیقت دارد.

مغز به‌طور طبیعی نمی‌تواند از فکر و اندیشه کردن دست بردارد. می‌توانی همین حالا این موضوع را امتحان کنی. تلاش کن که به مدت 3 ثانیه به هیچ‌چیز فکر نکنی. نمی‌توانی، زیرا چنین چیزی امکان ندارد. همین تلاش برای فکر نکردن به هیچ‌چیز، خودش به‌نوعی فکر کردن است.

در کمتر از دو دقیقه به خواب رویم

اگر به‌طور پیوسته به موضوعات مختلف فکر کنیم، چطور می‌توانیم در کمتر از دو دقیقه به خواب رویم ؟ شبکه بلوم می‌گوید هنگامی‌که تو برای فکر نکردن تلاش می‌کنی، مغز به‌طور خودکار سعی می‌کند خاطرات عجیب و قدیمی‌ات را زنده کند. به همین خاطر است که اگر نگران چیزی باشی، خوابیدن برایت مشکل می‌شود.

در کمتر از دو دقیقه به خواب رویم

راه‌حل چیست؟

همیشه برای هر مسئله‌ای در جهان، چندین راه‌حل وجود دارد. برای اینکه در کمتر از دو دقیقه به خواب رویم باید توجه مغزمان را به چیز ساده‌تر و کم‌ارزش‌تری معطوف نماییم. چیزی که کمتر احساساتت را درگیر کند؛ چیزهای خسته‌کننده‌ای مانند کتاب صوتی، پادکست و یا یک سخنرانی گزینه‌های ایده آلی هستند. البته نیازی نیست همیشه به کتاب‌های صوتی گوش بدهی. می‌توانی به آپارات بروی و در آنجا به دنبال چیزی بگردی که نیاز به تماشا کردن ندارد و فقط گوش دادن به صوتش کافی است.

در کمتر از دو دقیقه به خواب رویم

برای اثرگذاری بیشتر، بهتر است با هدفون به آن صوت گوش فرا دهی. می‌توانی تلفن همراه خود را طوری تنظیم نمایی که پس از 15 دقیقه یا کمتر، به‌طور خودکار پخش صوت را متوقف کند.

این تکنیک برای بسیاری از افراد کارساز بوده و ما با اطمینان خوبی این تکنیک را به تو پیشنهاد می‌کنیم. اما جایی نرو زیرا این مقاله هنوز به اتمام نرسیده است.

در کمتر از دو دقیقه به خواب رویم

راه‌حل‌های جایگزین برای اینکه در کمتر از دو دقیقه به خواب رویم

تکنیک بالا بااینکه تکنیک خوبی است، اما همیشه نمی‌توان از آن استفاده کرد. به همین علت، ما راه‌حل‌های جایگزین دیگری برای این کار ارائه می‌دهیم.

رفتن به تختخواب در یک ساعت معین، امری بسیار مهم و حیاتی است؛ زیرا انسان یک موجود عادت گرا است. متأسفانه دنیای امروز، مغز را طوری پرورش داده که از تفکر و تصمیم‌گیری بیزار باشد. این امر موجب شده که انسان‌ها تمایل زیادی به برنامه‌های روتین و تکراری داشته باشد؛ برنامه‌هایی که بدون لحظه‌ای تفکر و به‌صورت خودکار عملی می‌شوند.

در کمتر از دو دقیقه به خواب رویم

برای مثال اگر هر شب در ساعت 11 شب به خواب روی، مغزت خودش را آماده می‌کند تا در همان زمان به خواب رود. داشتن یک برنامه ثابت، هم کار مغزت را برای انجام دادن وظیفه‌اش بسیار آسان‌تر می‌کنی و هم خودت از عذاب دیر خوابیدن خلاص می‌شوی.

این کار هم ازنظر تجربی و هم ازنظر علمی اثبات‌شده پس برای اینکه در کمتر از دو دقیقه به خواب رویم باید یک برنامه ثابت برای خواب داشته باشیم.

در کمتر از دو دقیقه به خواب رویم

علاوه بر تنظیم ساعت خواب، باید یک برنامه‌ای برای آماده‌سازی خود برای رفتن به خواب داشته باشی. تو با این کار به مغزت نشان می‌دهی که حالا زمان خواب است. این برنامه می‌تواند دوش گرفتن، تعویض لباس، خواندن کتاب، مسواک زدن، نویسندگی و یا هر چیز دیگری باشد.

در کمتر از دو دقیقه به خواب رویم

در حقیقت دوش گرفتن کمک زیادی به بهبود خواب می‌کند. زیرا در هنگام خواب، دمای بدن به‌طور طبیعی افت می‌کند. به همین علت است که در هنگام برخاستن از خواب، احساس سرما می‌کنی.

هنگامی‌که پس از دوش گرفتن، وارد یک اتاق سردتر می‌شوی، دمای بدنت افت می‌کند که این امر، پروسه به خواب رفتن را تسریع می‌بخشد. حال شاید علت خوابیدن آسان‌تر در هوای سرد را نسبت به هوای گرم متوجه شده باشی. بنابراین شاید دمای اتاق یکی از دلایل اصلی سخت خوابیدنت باشد.

در کمتر از دو دقیقه به خواب رویم

بسیار مهم است که در هنگام خواب همه چراغ‌ها را خاموش‌کنی. زیرا مغز با دریافت نور، تصور می‌کند که هنوز روز است و زمان خواب فرانرسیده است.

نوشیدن قهوه و چرت زدن پس از ساعت 16 نیز ،از دیگر دلایل بد به خواب رفتن است. پس سعی کن این عادت‌های بد را به عادت‌های خوب و مثبتی تبدیل نمایی.

در کمتر از دو دقیقه به خواب رویم

حال زمان آن رسیده که این تکنیک‌ها را خودت امتحان کنی. این تکنیک‌ها واقعاً کاربردی هستند و خیلی از افراد از آن بهره می‌برند. ماهم از این تکنیک‌ها استفاده می‌کنیم و دیگری مشکلی بااینکه در کمتر از دو دقیقه به خواب رویم نداریم. پس حداقل چیزی که می‌توانیم بگوییم، این است که امتحان کردنش ضرر ندارد.

بنابراین اگر از این تکنیک‌ها یا دیگر روش‌ها برای خوابی آسوده‌تر و بهتر استفاده کردی، حتماً تجربه‌ات را با ما در نظرات همین پست، یا به شبکه‌های اجتماعی ما به آدرس @vitaroir بفرست.

متشکریم که با ما همراه بودی، تا بعد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کن!
[کل: 5 میانگین: 4]

ویتارو در شبکه‌های اجتماعی

من به دنبال آزادی مطلق هستم:

محبوب‌ترین‌ها

آخرین‌ها

پیشنهاد سردبیر

سیاست

این پست دارای 2 نظر است

  1. MajidAmanzadeh

    موضوع مقاله خیلی برام عجیب بود کنجکاو شدم و با دقت خوندم
    بحث کتاب صوتی جالب بود چند روزیه آخر شب تصمیم میگیرم کتاب صوتی گوش بدم البته دلیلش این نبوده که بخوام خوابم ببره ولی خواب اجازه نداده تا آخر گوش بدم و شاید دلیلش همین کم شدن فشار روی ذهن بوده…

    1. ویتارو

      تیتر زرد نیست و حقیقت دارد. پس شما هم به صورت ناحودآگاه و غیر مستقیم همین گوش کتاب صوتی در هنگام خواب را تجربه کردید. ممنون که وقت گذاشتید و مطالعه کردید ویتارویی عزیز.

دیدگاهتان را بنویسید