تکنیک یادگیری و تقویت حافظه نیشانت

Author picture

آیا تو خود را یک فردی با حافظه قوی می‌دانی یا کسی که همه‌چیز را به‌آسانی فراموش می‌کند؟ خبر خوب این است که مهم نیست چه تصوری از حافظه‌ات داری، خواه قدرتمند باشد، خواه ضعیف. همه ما انسان‌ها می‌توانیم حافظه خود را طوری پرورش دهیم که همه‌چیز را به‌آسانی و با سرعتی بالا بیاموزیم. امروزه دانشمندان جهان به این نتیجه رسیده‌اند که حافظه یک نوع عمل اکتسابی است و همه آن‌ را به‌عنوان یک واقعیت علمی پذیرفته‌اند. در این بخش از آموزش‌های ویتارو، ما قرار است تکنیکی به تو معرفی کنیم که بتوانی همه‌چیز را به‌صورت کاملاً آسان، سریع و کاربردی بیاموزی؛ یعنی تکنیک یادگیری و تقویت حافظه نیشانت کاسیبهاتلا.

تکنیک یادگیری و تقویت حافظه نیشانت

نیشانت کاسیبهاتلا کیست؟

نیشانت کاسیبهاتلا (به انگلیسی: Nishant Kasbihatla)، یک سخنران انگیزشی، مربی و نویسنده سنگاپوری است که مدیریت شرکت «Memory Vision» را بر عهده دارد. همچنین نام نیشانت نیز به‌عنوان رکورددار حافظه جهان در کتاب رکوردهای گینس ثبت‌شده است. او یکی از برترین مربی‌های تقویت حافظه در دنیا است؛ پس می‌توان گفت که توصیه‌های او ارزش شنیدن را دارند.

تکنیک یادگیری و تقویت حافظه نیشانت

تکنیک یادگیری و تقویت حافظه نیشانت مناسب همه افراد و با توانایی‌های مختلف است. خود نیشانت از ابتدا حافظه چندان قدرتمندی نداشت. او دریکی از سخنرانی‌هایش می‌گوید: «من قبلاً رکورددار ضعیف‌ترین حافظه در جهان بودم.» فرمولی که نیشانت معرفی می‌کند، به ما این امکان را می‌دهد تا با سریع‌ترین، آسا‌ن‌ترین و جذاب‌ترین روش، هر چیزی را که بخواهیم، به‌صورت عمیق بیاموزیم.

تکنیک یادگیری و تقویت حافظه نیشانت

راز موفقیت در یک کلمه

اگر ما سریع‌تر یاد بگیریم، می‌توانیم از اکثر مردم دنیا چند قدم جلوتر باشیم. اگر ما سریع‌تر بیاموزیم، ایده‌های خلاقانه بیشتری به ذهن ما می‌آید زیرا همه می‌دانیم که دانش، خلاقیت می‌آورد. اگر بتوانیم سرعت آموختن خود را بالا ببریم، می‌توانیم حقوق خود را چند برابر کنیم. این موضوع نیز به اثبات رسیده که دانش رابطه مستقیمی با میزان درآمد افراد دارد؛ هر که بامش بیش، برفش بیشتر.

تکنیک یادگیری و تقویت حافظه نیشانت

به نظر تو چه وجهه مشترکی میان تمام افراد موفق دنیا وجود دارد؟ افرادی مانند بیل گیتس، ایلان ماسک، مریم میرزا خانی، پروفسور مجید سمیعی و پروفسور کارو لوکاس قوکاسیان در چه مواردی باهم اشتراک دارند؟ همه این افراد باانگیزه، باهدف، پرکار و با اعتمادبه‌نفس هستند. اما یک موردی که معمولاً مردم به آن اشاره نمی‌کنند، این است که همه آن‌ها به علم‌آموزی در تمام عمر متعهد بودند.

هرکسی که به موفقیت‌های اعجاب‌انگیز و باارزشی رسیده ، قطعاً به علم‌آموزی در تمام عمر متعهد بوده است. تو حتی یک نفر در کره زمین را هم پیدا نمی‌کنی که از آموختن خوشش نیاید و توانسته باشد، به یک موفقیتی در زندگی برسد. یادگیری مادام‌العمر، کلید و تنها راز موفقیت در این دنیای پر از اطلاعات است.

تکنیک یادگیری و تقویت حافظه نیشانت

اجزای تشکیل‌دهنده تکنیک یادگیری و تقویت حافظه نیشانت

نیشانت فرمول یادگیری‌اش را به دو بخش کلی ورودی (به انگلیسی: Input) و خروجی (به انگلیسی: Output) تقسیم کرده است. بخش ورودی، تنها شامل یک بخش، به نام یادگیری (به انگلیسی: Learning) است. بخش خروجی نیز، به سه بخش کوچک‌تر تأمل (به انگلیسی: Reflect)، پیاده‌سازی (به انگلیسی: Implement) و اشتراک‌گذاری (به انگلیسی: Share) تقسیم‌ شده است.

تکنیک یادگیری و تقویت حافظه نیشانت

ورودی به چه معناست؟

مردم بیش‌ازاندازه بر ورودی تمرکز می‌کنند. آن‌ها کتاب می‌خوانند، به سمینارهای مختلف می‌روند، ویدیو تماشا می‌کنند، به پادکست‌ها گوش فرا می‌دهند و سایت‌ها و مراجع مختلفی را دنبال می‌کنند. همه این‌ها ورودی، مرجع و منبع دانش هستند.

تکنیک یادگیری و تقویت حافظه نیشانت

البته که یادگیری چیزهای مختلف هیچ مشکلی ندارد، اما مسئله اینجاست؛ وقتی ورودی بیش‌ازاندازه باشد و هیچ خروجی نداشته باشد، دانش ما بسیار سطحی و کم‌عمق می‌شود. چیزی که ما می‎‌خواهیم، یادگیری سطحی نیست، بلکه یادگیری عمیق است.

آیا تابه‌حال شده که یکی از دوستانت در مورد کتابی که خوانده‌ای از تو بپرسد و پاسخت تنها: «کتاب خیلی خوبی بود.» باشد؟ اگر بازهم به تو اصرار کند خلاصه‌ای از آن کتاب ارائه دهی، تو تنها به پاسخ، کتاب خوبی بود، اکتفا می‌کنی زیرا یادگیری تو سطحی بوده و هیچ خروجی نداشته است. اما سؤال اینجاست که تکنیک یادگیری و تقویت حافظه نیشانت چه راه‌حلی برایمان دارد؟

تکنیک یادگیری و تقویت حافظه نیشانت

خروجی به چه معناست؟

بزرگی فرموده است: «هرچیزی ‌جز دانش با صرف کردن تمام می‌شود.» درواقع تنها چیزی که اگر خرج شود، نه‌تنها کاهش نمی‌یابد، بلکه به آن افزوده می‌گردد، دانش است.

تکنیک یادگیری و تقویت حافظه نیشانت می‌گوید: «برای یادگیری عمیق و رسیدن به درجه استادی در یک‌چیز، عمده تمرکز باید بر خروجی باشد و نه ورودی.» اگر دانشی را آموختی و قرار نیست آن را اجرایی یا عملیاتی کنی، بدان که آن دانش فراموش خواهد شد.

تکنیک یادگیری و تقویت حافظه نیشانت

مرحله اول: یادگیری

اولین بخش از تکنیک یادگیری و تقویت حافظه نیشانت یادگیری است که در زیرمجموعه ورودی قرار می‌گیرد. در هنگام یادگیری، تو باید مطمئن شوی که کیفیت ورودی در بالاترین سطح ممکن قرار داشته باشد. تو باید با 100% حواست بر موضوع متمرکز شوی.

اکثر مردم در هنگام یادگیری، چند کار را به‌صورت هم‌زمان انجام می‌دهند. برای مثال اگر زمان تماشای یک فیلم یا خواندن یک کتاب، بر روی تلفن هوشمند ما اعلانی (به انگلیسی: Notification) ظاهر شود، توجه ما به آن اعلان جلب می‌شود و درنهایت به آن مراجعه می‌کنیم. این موضوع به‌تنهایی قاتل یادگیری است.

تکنیک یادگیری و تقویت حافظه نیشانت

زمانی که تمرکز ما از موضوع اصلی به یک موضوع فرعی برود، آن روند، جریان و مسیری که مغز ما برای متمرکز کردن حواسمان بر موضوع اصلی ساخته بود، به‌طور ناگهانی نابود می‌شود. همه پل‌ها، راه‌ها و مسیرهایی که مغز برای تمرکز کردن ما ساخته بود، از بین می‌رود و مجبور می‌شود، دوباره از ابتدا این مراحل متمرکز کردن حواس ما را طی کند.

تکنیک یادگیری و تقویت حافظه نیشانت به ما می‌فهماند که کیفیت ورودی، کیفیت خروجی را تعیین می‌کند. اگر کیفیت ورودی خوب نباشد، نه‌تنها سرعت یادگیری ما کاهش می‌یابد، بلکه توانایی به خاطر آوردن مفاهیم و موضوعات مغز ما نیز ضعیف‌تر می‌شود.

به همین علت نیشانت توصیه می‌کند حداقل در فاصله زمانی که ما قصد داریم چیزی بیاموزیم، در عوض انجام دادن چندین کار هم‌زمان، حواس خود را تنها بر یک کار متمرکز کنیم. ما باید در هرزمان، بر یک‌چیز متمرکز شویم و این موضوع، کیفیت ورودی را به‌صورت تصاعدی بالا خواهد برد.

تکنیک یادگیری و تقویت حافظه نیشانت

مرحله دوم: تأمل

دومین بخش از تکنیک یادگیری و تقویت حافظه نیشانت تأمل است که در زیرمجموعه خروجی قرار می‌گیرد. مردم معمولاً علاقه دارند همه‌چیز را به‌صورت متوالی و پشت سرهم یاد بگیرند. این موضوع یک ذهنیت عالی است و همه باید به‌صورت مادام‌العمر به دنبال یادگیری چیزهای جدید باشند. اما مسئله اینجاست که اکثر مردم هیچ تأمل و تفکری در مورد چیزهای جدیدی که آموختند، نمی‌کنند.

اگر چیز جدیدی آموختی، کمی صبر کن و از خودت بپرس: «من از این اطلاعات چه چیزی آموختم؟ خلاصه این موضوع چه چیزی است؟ چطور می‌توانم از این اطلاعات در زندگی خودم و دیگران استفاده کنم؟» وقتی پس از دریافت هر اطلاعاتی جدیدی، دست نگه‌داری، کمی در مورد آن تأمل‌ کنی و این سؤالات را از خود بپرسی، اطلاعات جدید در ذهن حک خواهد شد.

تکنیک یادگیری و تقویت حافظه نیشانت

مرحله سوم: پیاده‌سازی

سومین بخش از تکنیک یادگیری و تقویت حافظه نیشانت پیاده‌سازی است که در زیرمجموعه خروجی قرار می‌گیرد. این بخش یا مرحله جایی است که جادوی تکنیک یادگیری و تقویت حافظه نیشانت اثر می‌کند. متأسفانه بسیاری از افراد این بخش را نادیده می‌گیرند. آن‌ها یک موضوع جدید می‌آموزند، هیجان‌زده می‌شوند و باز دوباره سراغ موضوعی دیگر می‌روند، بدون اینکه آن را درک و پیاده‌سازی کنند.

اگر عادت کنی که هر چیزی را بدون پیاده‌سازی، بیاموزی، تنها توهم دانایی و شایستگی کسب می‌کنی. تو حس می‌کنی که یاد گرفتی، تصور می‌کنی که چیزی آموختی اما این تنها یک توهم است و نه بیشتر. پس اگر چیزی آموختی، دست نگه‌دار، تأمل ‌کن، روش‌های پیاده‌سازی آن‌ چیزها را بنویس و درنهایت آن اطلاعات را عملیاتی کن.

تکنیک یادگیری و تقویت حافظه نیشانت

مرحله چهارم: اشتراک‌گذاری

همه ما جمله زکات علم، نشر آن است را شنیده‌ایم و به آن باور داریم. چهارمین و آخرین بخش از تکنیک یادگیری و تقویت حافظه نیشانت اشتراک‌گذاری است. نیشانت نیز این عقیده را دارد که بهترین روش برای آموختن چیزی، تدریس آن است. وقتی چیزی آموختی، آن را به بخش خروجی منقل کن، با دیگران به اشتراک بگذار.

امروزه نشر علم و دانش با تکنولوژی‌ها و فناوری‌های قرن بیست‌ویکم بسیار آسان شده است. هرکس با تلفن همراه خود می‌تواند چیزهایی را که به‌تازگی آموخته، به‌راحتی با دیگران به اشتراک بگذارد. وقتی ما موضوعی را با دیگران به اشتراک می‌گذاریم، به مغزمان کمک می‌کنیم که حواسش را بیشتر جمع کند.

تکنیک یادگیری و تقویت حافظه نیشانت

مرحله ویژه: تجسم‌

نیشانت به‌غیراز چهار مرحله بالا، برای به خاطر سپردن مفاهیم واحدی مانند اعداد یا کلمات، تکنیک ویژه‌ای به نام تجسم (به انگلیسی: Visualization) را به ما معرفی می‌کند. به‌طور خلاصه این تکنیک به ما می‌گوید که برای هر مفهوم، یک جسم یا تصویر آشنا در نظر بگیریم و به آن مرتبط کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر و عمیق‌تر، به مقاله‌ «یادگیری همه‌چیز با قصر ذهن» در سایت ما مراجعه کن.

تکنیک یادگیری و تقویت حافظه نیشانت

ما کسی را ندیدیم که تنها با تمرکز بر ورودی در یک موضوعی استاد شود. اتفاقاً اکثر افراد موفق، زمان بیشتری را بر خروجی نسبت به ورودی خرج کرده‌اند. تکنیک یادگیری و تقویت حافظه نیشانت یک فرمولی در این رابطه به ما ارائه می‌دهد. می‌گوید میزان وقتی‌که بر خروجی می‌گذاری، حداقل باید دو برابر میزان وقتی باشد که بر ورودی می‌گذاری. یعنی اگر یک ساعت بر ورودی وقت گذاشتی، حداقل دو ساعت برای خروجی وقت بگذار.

امیدواریم از یادداشت تکنیک یادگیری و تقویت حافظه نیشانت چیز جدیدی آموخته و از آن لذت برده باشی. آیا تکنیک یادگیری و تقویت حافظه نیشانت برای تو مفید بود؟ دیدگاهت را با ما در بخش نظرات همین مقاله، یا در شبکه‌های اجتماعی ما به آدرس @vitaroir در میان بگذار. نظرات، انتقادات و پیشنهادها تو نه‌تنها عامل اصلی پیشرفت ماست، بلکه انگیزه قدرتمندی برای ادامه کار در ما ایجاد می‌کند.

متشکریم که با ما همراه بودی، تا بعد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کن!
[کل: 6 میانگین: 4.3]

ویتارو در شبکه‌های اجتماعی

من به دنبال آزادی مطلق هستم:

محبوب‌ترین‌ها

آخرین‌ها

پیشنهاد سردبیر

سیاست

این پست دارای یک نظر است

دیدگاهتان را بنویسید