بازار گاوی و بازار خرسی به زبان ساده

Author picture

بازار گاوی و بازار خرسی دو اصطلاح پرکاربرد در بازارهای مالی هستند که به‌صورت مکرر توسط فعالان و کارشناسان این بازارها مورداستفاده قرار می‌گیرند. از این دو اصطلاح برای بیان جهت روند بازارهای مالی، خصوصاً بازار سهام، استفاده می‌شود. در این بخش از آموزش‌های ویتارو، قصد داریم در ویدیویی کوتاه، بازار گاوی و بازار خرسی را با زبانی ساده توضیح دهیم.

بازار گاوی چیست؟

بازار گاوی (به انگلیسی: Bull Market)، وضعیتی در بازارهای مالی است، که در آن قیمت‌ها در حال افزایش هستند و یا انتظار می‌رود افزایش یابند. معمولاً اصطلاح بازار گاوی در بورس به کار می‌رود؛ اما می‌تواند در هر بازاری که دارایی مبادله می‌شود، مانند اوراق قرضه، ارز، املاک و کامودیتی‌ها نیز، استفاده گردد.

همیشه در بازارهای مالی، قیمت اوراق بهادار به‌صورت مداوم در نوسان است. اصطلاح بازار گاوی به هر نوسان مثبت یا رو به بالایی اطلاق نمی‌گردد؛ بلکه اگر روند کلی بازار در بلندمدت افزایشی باشد، می‌گویند آن بازار، وارد فاز گاوی شده است.

در بازارهای جهانی، اگر قیمت‌ها بیش از 20 درصد و به‌صورت پایدار (دو ماه یا بیشتر) افزایش پیدا کنند، می‌گویند بازار هدف رسماً درروند گاوی قرارگرفته است.

بازار گاوی و بازار خرسی به زبان ساده

بازار خرسی چیست؟

بازار خرسی (به انگلیسی: Bearish Market)، زمانی اتفاق می‌افتد که سرمایه‌گذارها، کاهش قیمت طولانی‌مدتی را در یک بازار خاص تجربه کنند. مانند بازار گاوی، معمولاً اصطلاح بازار خرسی در بورس به کار می‌رود؛ اما می‌تواند در هر بازاری که دارایی مبادله می‌شود نیز استفاده گردد.

معمولاً از اصطلاح بازار خرسی در تشریح روند کلیت یک بازار، مانند شاخص کل بورس تهران، استفاده می‌شود؛ اما می‌توان از آن برای بیان روند یک دارایی خاص، مانند سهام یک شرکت یا ارز، هم بهره برد.

همانند بازار گاوی، اگر قیمت‌ها 20 درصد یا بیشتر و باثبات افزایش پیدا نمایند، می‌توان گفت که بازار هدف رسماً وارد فاز خرسی شده است.

بازار گاوی و بازار خرسی به زبان ساده

البته ذکر این نکته ضروری است که بازارهای مالی ایران، به دلیل تفاوت ساختاری با بازارهای جهانی، از این قاعده 20 درصدی پیروی نمی‌کنند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کن!
[کل: 2 میانگین: 5]

ویتارو در شبکه‌های اجتماعی

من به دنبال آزادی مطلق هستم:

محبوب‌ترین‌ها

آخرین‌ها

پیشنهاد سردبیر

سیاست

دیدگاهتان را بنویسید