آیا زمان راه‌اندازی بیزینس دوم فرا رسیده است؟

Author picture

برای خیلی از افراد، شروع یک کسب‌وکار و انداختنش بر روی ریل، نهایت موفقیت است. آن‌ها همه انرژی‌شان را صرف راه‌اندازی، رشد و ثبات آن بیزینس می‌گذارند و تصور می‌کنند که تا زمان بازنشستگی آن را مدیریت می‌نمایند. اما از آن‌طرف، درصد کم‌تری از مردم با خلق یک بیزینس ارضا می‌شوند. شاید آن‌ها به فکر راه‌اندازی بیزینس دوم و سوم و یا حتی چند ده پروژه دیگر در طول زندگی حرفه‌ایشان بیفتند. تو خودت را در کدام دسته می‌بینی؟ شاید هنوز هیچ کسب‌وکاری را استارت نزده باشی و یا با همین بیزینس فعالی که راه‌انداختی سرت گرم باشد. اما در هر صورت در این بخش قصد داریم به این موضوع بپردازیم که آیا زمان راه‌اندازی بیزینس دوم فرا رسیده است؟ به نشانه‌های زیر توجه کن، شاید وقت آن رسیده که چیز جدیدی را امتحان کنی!

راه‌اندازی بیزینس دوم

بیزینس به صورت خودکار اداره می‌شود

اولین نشانه برای راه‌اندازی بیزینس دوم به صورت خودکار اداره شدن کل کسب‌وکار است. تمام تلاش‌ها و کوشش‌هایی که برای به ثمر رساندن بیزینس اولیه انجام دادی، بالاخره به بار نشست. حال همه چیز آسان تر شده است. تو افراد باهوشی را استخدام کردی تا مطمئن شوی که بیزینس به خوبی بر روی ریل بماند. احتمال زیاد حتی لازم نیست که در بیشتر مسائل کسب‌وکار وارد شوی. اینجاست که ما می‌گوییم بیزینس به صورت خودکار اداره می‌شود. تو می توانی از وقت آزادت لذت ببری و یا بر روی راه‌اندازی بیزینس دوم متمرکز شوی.

راه‌اندازی بیزینس دوم

به یک سمت خاص کشیده می‌شوی

سوزان گیلری (یکی از کارآفرینان برجسته در زمینه تبلیغات و بازاریابی) می‌گوید یکی از دوستان من بیزینس موفقی را در زمینه تبلیغات در والمارت و آمازون راه‌اندازی کرده بود. کسب‌وکارش به شدت گرفته بود و نیازی نداشت که به عنوان فرد کلیدی اصلی فعالیت کند و مستقیم با مشتریان در ارتباط باشد. در زمان اوقات و فراغتش، بیشتر زمانش را صرف صحبت در مورد روابط و دوستیابی می‌کرد. سوزان متوجه شد که دوستش به یک دلیلی به طور مداوم به سمت حوزه روابط بین فردی کشیده می‌شد: او از ته دل علاقه دارد که به مردم کمک کند.

سوزان همین موضوع را با دقت زیر نظر گرفت و او را تشویق به راه‌اندازی بیزینس دوم در زمینه دوستیابی کرد. حال دوست سوزان علاوه بر کسب‌وکار نخست، پروژه دومش را نیز به خوبی استارت زده و به دنبال رشد آن است. اگر حس درونی‌ات به طور مداوم تو را به یک سمت هدایت می‌کند، قطعا به آن توجه کن. اگر واقعاً در مورد موضوعی هیجان زده هستی، به آن فکر کن. شاید این موضوعی که ظاهراً یک سرگرمی ساده باشد، می‌تواند به یک ایده بیزینسی جدید تبدیل شود.

راه‌اندازی بیزینس دوم

به چالش کشیده نمی‌شوی

خیلی از ما ها در این دوره بوده‌ایم: تمام قلب و انگیزه خود را در بیزینس می‌گذاریم و حتی برای دهه‌ها به این کار ادامه می‌دهیم. اما پس از مدتی، آن شور و اشتیاق اولیه از بین می رود. اصلا نمی‌گوییم که باید درب این کسب‌وکار تخته شود (مخصوصاً اگر منبع درآمد خوبی هم محسوب می‌شود)، بلکه می‌گوییم شغل و شور و اشتیاق باید در کنار هم و همسو با یکدیگر حرکت کنند. اگر شغل فعلی‌ات برایت خسته کننده شده، بد نیست به فکر راه‌اندازی بیزینس دوم باشی. البته هیچ قانونی در دنیای کارآفرینی وجود ندارد و کسی نمی‌تواند به تو بگوید که چه کاری بهتر است. تو می‌توانی 5 بیزینس به صورت همزمان اداره کنی و هیچ مشکلی هم پیش نیاید.

راه‌اندازی بیزینس دوم

حاضری که چیز جدیدی خلق کنی

آن حسی را که هنگام شروع یک کسب‌وکار جدید داشتی، به خاطر داری؟ ترس و نشاط هر دو در وجودت موج می‌زدند. در این زمان به هیچ وجه نمی‌دانستی که چه کار می‌خواهی کنی، اما با مرور زمان متوجه شدی. اگر انرژی برای راه‌اندازی بیزینس دوم باقی مانده، بدان که این دفعه بسیار آسان‌تر خواهد بود. تو در حال حاضر سالیان سال تجربه با خود حمل می‌کنی و شاید بودجه کافی برای استخدام افراد کمکی نیز در اختیار داشته باشی. تو در حال حاضر می‌دانی که استارت یک بیزینس به چه شکل است؛ بنابراین بهتر است از این دانش برای راه‌اندازی بیزینس دوم بهره ببری.

راه‌اندازی بیزینس دوم

چه زمانی نباید به سمت شغل جدید بروی؟

همان‌طور که می‌دانی، موفقیت یک شبه در حوزه کسب‌وکار بی معنی است. بهترین زمان برای راه‌اندازی بیزینس دوم وقتی است که کسب‌وکار نخست در بهترین وضعیت قرار داشته باشد. تو باید بتوانی به منبع درآمدی اتکا کنی تا پروژه دوم بتواند به یک ثباتی برسد. وقتی که بیزینس نخست شروع به سود آوری کرد، یا می‌توانی همان را گسترش دهی و یا اینکه به سراغ راه‌اندازی بیزینس دوم بروی و از بیزینس نخست به آرامی فاصله بگیری. این به تو کمک می‌کند که دوره گذار بین کسب‌وکارها را با اطمینان و آسودگی بیشتری طی کنی و نیازی نباشد بیش از 80 ساعت در هفته کار کنی.

تو نباید تنها به این دلیل که از شغل و یا کسب‌وکار فعلی متنفری و می‌خواهی از آن فرار کنی، به سمت راه‌اندازی بیزینس دوم بروی. شاید تنها دلیلی که تمایل به استارت کسب‌وکار دیگری داری، دوست نداشتن بیزینس اول باشد. بسیار مهم است که بیزینس دوم را با دلیل و منطق محکم شروع کنی. همچنین در مواقعی که زندگی شخصی در پستی و بلندی (مانند از دست دادن والدین، ازدواج و یا فرزند جدید) قرار دارد، راه‌اندازی بیزینس دوم توصیه نمی‌شود.  اضافه کردن استرس بیزینس جدید به نگرانی‌هایی که داری نمی‌تواند تو را به موفقیت برساند. هر وقت زمانش برسد، خودت متوجه خواهی شد.

راه‌اندازی بیزینس دوم

احساس نیاز و عجله برای راه‌اندازی بیزینس دوم یک حس رایج و کاملاً معمول است. برای بسیاری از کارآفرین‌ها، راه‌اندازی بیزینس دوم و سوم جانی تازه به آن‌ها می‌بخشد و انگیزه‌ای نو برای زندگی فراهم می‌آورد. فرصت تصمیم‌گیری استراتژیک، ارتباط گرفتن با مشتریان جدید و انجام دادن یک کار کاملاً جدید بسیار هیجان‌انگیز، نشاط‌آور و فوق‌العاده خواهد بود. تنها مانعی که سر راه این ماجراجویی جدید قرار گرفته، زمان است. بنابراین سعی کن عجله‌ای برای این کار نداشته باشی و مطمئن باش که وقتش برسد، هم ایده و هم عمل با هم به تو در استارت کسب‌وکار جدیدت کمک خواهند کرد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کن!
[کل: 0 میانگین: 0]

ویتارو در شبکه‌های اجتماعی

من به دنبال آزادی مطلق هستم:

محبوب‌ترین‌ها

آخرین‌ها

پیشنهاد سردبیر

سیاست

دیدگاهتان را بنویسید