3ds Max یک نرم افزار قدرتمند و حرفه ای در زمینه ساخت مدل های سه بعدی، انیمیشن سازی، و ایجاد جلوه های ویژه در بازی های رایانه ای و فیلم هاست. این نرم افزار به شما اجازه می دهد تا بتوانید در مدت زمانی کوتاه کاراکترهای سه بعدی و انیمیشن های جذابی را تولید نمایید و با سرعت مناسبی آن ها را رندر کنید. اگر شما قصد دارید مدلسازی 3D را یاد بگیرید و یا یک طرح کوچک برای پروژه های طراحی و گرافیک خود ایجاد کنید، آموزش ساخت یک خانه سه بعدی در 3DS MAX کاملا برایتان مناسب خواهد بود.
در این آموزش از وبسایت ویتارو، قصد داریم نحوه ساخت یک مدل سه بعدی مینیاتور و low-poly از یک خانه را به شما آموزش دهیم تا از آن بتوانید در پروژه های بازی سازی و گرافیکی خود استفاده کنید و کار با ابزارهای نرم افزار 3ds Max را به خوبی یاد بگیرید. برخی از تکنیک هایی که در این دوره یاد می گیرید شامل ساخت اشکال سه بعدی و یادگیری تکنیک های ابتدایی مدلسازی می باشد. در ادامه با ویتارو همراه باشید.
1. ساخت شکل های اولیه
گام اول:
نرم افزار 3ds max را باز کنید و یک جعبه ساده ایجاد کنید. برای این کار، شما باید دکمه Box موجود در بخش Standard Primitives در زیر منوی Create را انتخاب نمایید. برای همراهی دقیق تر با این آموزش، شما می توانید پارامترهای موجود در شکل زیر را وارد کنید.
گام دوم:
پس از ایجاد جعبه و انتخاب پارامترهای داده شده، مدل شما باید شبیه به شکل زیر باشد. این جعبه در واقع بدنه اصلی مدل خانه را تشکیل می دهد.
گام سوم:
در این مرحله، ما شکل ابتدایی سقف را ایجاد می کنیم. برای این کار، گزینه Extended Primitives را از منوی بخش زیرین Geometry انتخاب کنید. سپس بر روی دکمه Prism کلیک نمایید تا یک شکل منشور ایجاد شود.
گام چهارم:
اکنون از ابزارهای Move و Rotate برای جابجایی مدل سقف استفاده کنید و آن را در بالای بدنه اصلی قرار دهید.
2. مدلسازی سقف
گام اول:
برای مدلسازی سقف، در ابتدا باید قابلیت ویرایش مدل را فعال کنیم. برای این کار، بر روی مدل سقف کلیک راست کنید و گزینه Convert to Editable Poly را انتخاب نمایید.
گام دوم:
اکنون با استفاده از ابزار انتخاب پالیگان که در شکل زیر مشخص شده، صورت سمت راست، چپ، و پایین مدل را انتخاب کرده و با کلید Delete آن ها را حذف نمایید.
گام سوم:
اکنون در حالی که مدل سقف در حالت انتخاب قرار دارد، از لیست Modifier گزینه Shell را انتخاب کنید.
گام چهارم:
حال مقادیر دلخواه برای مدل سقف را وارد نمایید تا ضخامت آن تنظیم شود. در صورت لزوم می توانید مقادیر موجود در تصویر زیر را انتخاب کنید.
گام پنجم:
در این مرحله، مدل دودکش را برای سقف ایجاد می کنیم. برای این کار مجددا یک جعبه را با مقادیر زیر ایجاد می کنیم. سپس آن را در بالای سقف قرار می دهیم.
گام ششم:
اکنون بر روی مدل دودکش راست کلیک می کنیم و گزینه Convert to Editable Poly را همانند قبل انتخاب می کنیم.
گام هفتم:
با استفاده از ابزار پالیگان، صورت بالا و پایین دودکش را انتخاب می کنیم. اکنون همانند شکل زیر از ابزار Bevel برای ساخت یک مربع داخلی استفاده می کنیم. (از مقادیر موجود در شکل زیر استفاده کنید)
گام هشتم:
اکنون مربع داخلی را با فشردن کلید delete حذف نمایید. در ادامه، شما می توانید از ابزار انتخاب لبه (Edge) و ابزار Bridge برای پُر کردن صورت های داخلی مدل دودکش استفاده کنید.
3. مدل سازی سه بعدی خانه
گام اول:
حالا مدل بدنه اصلی خانه را انتخاب کنید. از بخش Parameters، عرض را به دو قسمت و طول را به 3 قسمت تقسیم نمایید. سپس همانند مراحل قبل، گزینه Convert to Editable Poly را برای این مدل انتخاب کنید.
گام دوم:
از ابزار Edge برای انتخاب لبه های میانی استفاده کنید. اکنون به کمک ابزار Move، لبه ها را به سمت بالا بکشید تا فضای خالی زیر سقف پُر شود.
گام سوم:
اکنون از ابزار Cut برای ساخت لبه جدید در بخش سمت چپ و راست خانه در قسمت فضای زیر سقف استفاده نمایید.
گام چهارم:
ابزار پالیگان را برای انتخاب جعبه های سمت چپ و راست خانه در سمت جلو یا پشت مدل انتخاب کنید. سپس از ابزار Bevel برای ساخت فضای پنجره استفاده نمایید.
گام پنجم:
اکنون با انتخاب پنجره ها، ابزار Scale را انتخاب نمایید و شکل پنجره ها را مطابق میل خود تغییر دهید.
گام ششم:
دو مرحله قبلی را برای ساخت پنجره در سمت چپ و راست خانه تکرار کنید.
گام هفتم:
تمام پنجره ها را انتخاب کرده و دکمه Delete را فشار دهید.
گام هشتم:
اکنون از بخش Geometry، گزینه Windows را انتخاب کنید و با تغییر پارامترها اندازه مناسب پنجره را تنظیم نمایید.
گام نهم:
مراحل قبلی را برای ساخت پنجره خانه تکرار کنید.
گام دهم:
اکنون با استفاده از ابزار Attach، تمام عناصری که ساخته اید را به یکدیگر متصل نمایید.
گام یازدهم:
با پیمودن مراحل بالا، یک در برای خانه مطابق شکل زیر ایجاد کنید. شما می توانید گزینه مورد نظر برای ساخت در را از منوی Doors واقع در بخش Geometry پیدا نمایید.
گام دوازدهم:
شما هم اکنون می توانید از مهارت های آموزش داده شده در این دوره برای اضافه کردن جزئیات بیشتر به مدل استفاده نمایید. به عنوان مثال می توانید پنجره های سقف و یا یک راه پله مطابق با شکل زیر ایجاد کنید.
4. اضافه کردن رنگ به خانه
گام اول:
برای رنگ کردن خانه، نیاز است تا ابتدا اجزاء ساخته شده را طبق رنگی که می خواهید اضافه کنید جدا نمایید. یک راه برای این کار، استفاده از ابزار Element می باشد. با این ابزار می توانید عنصر مورد نظر را به سادگی انتخاب کنید.
گام دوم:
اکنون با انتخاب عناصر دلخواه از خانه، دکمه Material Editor موجود در منوی اصلی نرم افزار را انتخاب کنید.
گام سوم:
از بخش چپ، یک Standard Material را به درون پنجره میانی بکشید و سپس بر روی آن دابل کلیک کنید تا تنظیمات مربوط به آن نمایش داده شود.
گام چهارم:
بر روی گزینه Diffuse دابل کلیک کنید تا منوی رنگ ها نشان داده شود.
گام پنجم:
رنگ دلخواه را انتخاب نمایید و سپس بر روی گزینه Assign to Material کلیک کنید.
گام ششم:
مراحل قبلی را برای رنگ کردن تمامی اجزاء خانه تکرار نمایید.
اکنون مدل خانه کوچک ما آماده شده است و شما می توانید از آن در پروژه های گرافیکی خود استفاده کنید. شما همچنین می توانید تصویر این مدل را استخراج کنید و به کمک نرم افزار فتوشاپ تغییرات بیشتری را بر روی آن اعمال کنید. امیدواریم که از آموزش ساخت یک خانه سه بعدی در 3DS MAX لذت کافی را برده باشید و مدل های بسیار زیادی را به کمک تکنیک های توضیح داده شده در این آموزش ایجاد نمایید.