این آموزش اولین بخش از یک مجموعه آموزشی جدید در زمینه تخریب عناصر در 3ds Max به کمک پلاگین RayFire است که نحوه کار با جدیدترین تکنولوژی های روز را به شما نشان می دهد. در بخش اول این مجموعه، ما به شما یاد می دهیم که چطور با پلاگین قدرتمند RayFire کار کنید و چگونه با استفاده از دستورات و متدهای ساده حالت تخریب عناصر را شبیه سازی نمایید. در ادامه با وبسایت ویتارو همراه باشید.
1. آماده سازی صحنه
گام اول
نرم افزار 3ds Max را باز کنید
گام دوم
به بخش Create > Standard Primitives > Plane بروید و همانند شکل زیر یک سطح صاف در نمای perspective ایجاد کنید.
گام سوم
اکنون به مسیر Create > Standard Primitives > Box بروید و یک دیوار بر روی سطح صاف ایجاد نمایید.
گام چهارم
از مسیر Create > Standard Primitives > Sphere ابزار کره را انتخاب کرده و یک توپ را به وجود آورید.
گام پنجم
با فعال سازی دکمه Auto Key، موقعیت مکانی توپ را از فریم 0 تا 15 به گونه ای انیمیت کنید که مستقیما از دیوار رد شود.
2. شبیه سازی با RayFire
گام اول
از زبانه Create گزینه RayFire را انتخاب کنید.
گام دوم
به مسیر RayFire > Open RayFire Floater بروید و با انتخاب آن گزینه پنجره مربوط به پلاگین را باز کنید.
گام سوم
ابتدا شئ دیوار را انتخاب کنید و سپس از بخش Dynamic/ Impact Objects بر روی گزینه Add کلیک کنید. با این کار شئ دیوار به لیست اضافه می شود.
گام چهارم
اکنون شئ توپ و سطح صاف را انتخاب کنید و به بخش Static & Kinematic Objects بروید. با زدن دکمه Add این اشیاء را نیز به لیست اضافه نمایید.
گام پنجم
به زبانه Fragments بروید. گزینه Fragmentation type را بر روی Voronoi-Uniform و مقدار Iteration را بر روی 50 تنظیم کنید. اکنون دکمه Fragment را فشار دهید تا شئ دیوار به قطعات کوچک تبدیل نمایید.
گام ششم
به زبانه Physics بروید و با تنظیم مقدار Start Frame بر روی عدد صفر گزینه Preview را فشار دهید.
گام هفتم
با کلیک کردن بر روی دکمه Preview شبیه سازی آغاز می شود و مشاهده می کنید که شئ توپ دیوار را به بخش های کوچک تبدیل می کند.
گام هشتم
گاهی اوقات ممکن است شئ دیوار قبل از برخورد توپ به بخش های کوچک تبدیل شود. در چنین شرایطی ابتدا تمامی قطعات دیوار را انتخاب کنید و سپس از پنجره Sleeping Objects بر روی دکمه Add کلیک نمایید. اکنون قطعات دیوار تنها در زمان برخورد عکس العمل نشان می دهند.
گام نهم
اکنون می توانید دکمه Bake را فشار دهید تا شبیه سازی نهایی شود. با این کار keyframe های لازم در تایم لاین ایجاد می شود.
3. ویرایش شبیه سازی
گام اول
اگر می خواهید بخش های تخریب شده از همان ابتدا به زمین بچسبد ابتدا شبیه سازی را تا فریم 100 پیش نمایش کنید و سپس دکمه Stop را فشار دهید.
گام دوم
اکنون شئ توپ را حذف کنید و یک جعبه همانند شکل زیر بر روی سطح زمین ایجاد نمایید.
گام سوم
با انتخاب جعبه به منوی Hierarchy بروید و بر روی گزینه Affect Pivot Only کلیک کنید تا محور جعبه همانند شکل در انتهای آن قرار گیرد.
گام چهارم
با فعال کردن گزینه Auto Key، محور چرخش جعبه را به گونه ای متحرک کنید که در فریم 0 تا 15 حول قطعات تخریب شده چرخش کند.
گام پنجم
جعبه را انتخاب کنید و به پنجره Static & Kinematic Objects بروید. بر روی دکمه Add کلیک کنید تا به لیست اضافه شود.
گام ششم
به زبانه Physics بروید و بر روی دکمه Preview کلیک کنید. مشاهده می کنید که جعبه قطعات روی زمین را پرتاب می کند.
اکنون شما با بخش اول آموزش تخریب عناصر در 3ds Max آشنا شدید و می توانید صحنه های متنوعی را شبیه سازی نمایید. در قسمت های بعدی شما را با تکنیک های پیشرفته تری در نرم افزار 3ds Max و پلاگین RayFire آشنا خواهیم کرد.