آموزش تخریب عناصر در 3ds Max – بخش اول

این آموزش اولین بخش از یک مجموعه آموزشی جدید در زمینه تخریب عناصر در 3ds Max به کمک پلاگین RayFire است که نحوه کار با جدیدترین تکنولوژی های روز را به شما نشان می دهد. در بخش اول این مجموعه، ما به شما یاد می دهیم که چطور با پلاگین قدرتمند RayFire کار کنید و چگونه با استفاده از دستورات و متدهای ساده حالت تخریب عناصر را شبیه سازی نمایید. در ادامه با وبسایت ویتارو همراه باشید.

 

1. آماده سازی صحنه

گام اول

نرم افزار 3ds Max را باز کنید

تخریب عناصر در 3ds Max 1

گام دوم

به بخش Create > Standard Primitives > Plane بروید و همانند شکل زیر یک سطح صاف در نمای perspective ایجاد کنید.

تخریب عناصر در 3ds Max 2

گام سوم

اکنون به مسیر Create > Standard Primitives > Box بروید و یک دیوار بر روی سطح صاف ایجاد نمایید.

تخریب عناصر در 3ds Max 3

گام چهارم

از مسیر Create > Standard Primitives > Sphere ابزار کره را انتخاب کرده و یک توپ را به وجود آورید.

تخریب عناصر در 3ds Max 4

گام پنجم

با فعال سازی دکمه Auto Key، موقعیت مکانی توپ را از فریم 0 تا 15 به گونه ای انیمیت کنید که مستقیما از دیوار رد شود.

تخریب عناصر در 3ds Max 5

 

2. شبیه سازی با RayFire

گام اول

از زبانه Create گزینه RayFire را انتخاب کنید.

تخریب عناصر در 3ds Max 6

گام دوم

به مسیر RayFire > Open RayFire Floater بروید و با انتخاب آن گزینه پنجره مربوط به پلاگین را باز کنید.

تخریب عناصر در 3ds Max 7

گام سوم

ابتدا شئ دیوار را انتخاب کنید و سپس از بخش Dynamic/ Impact Objects بر روی گزینه Add کلیک کنید. با این کار شئ دیوار به لیست اضافه می شود.

تخریب عناصر در 3ds Max 8

گام چهارم

اکنون شئ توپ و سطح صاف را انتخاب کنید و به بخش Static & Kinematic Objects بروید. با زدن دکمه Add این اشیاء را نیز به لیست اضافه نمایید.

تخریب عناصر در 3ds Max 9

گام پنجم

به زبانه Fragments بروید. گزینه Fragmentation type را بر روی Voronoi-Uniform و مقدار Iteration را بر روی 50 تنظیم کنید. اکنون دکمه Fragment را فشار دهید تا شئ دیوار به قطعات کوچک تبدیل نمایید.

تخریب عناصر در 3ds Max 10

گام ششم

به زبانه Physics بروید و با تنظیم مقدار Start Frame بر روی عدد صفر گزینه Preview را فشار دهید.

تخریب عناصر در 3ds Max 11

گام هفتم

با کلیک کردن بر روی دکمه Preview شبیه سازی آغاز می شود و مشاهده می کنید که شئ توپ دیوار را به بخش های کوچک تبدیل می کند.

تخریب عناصر در 3ds Max 12

گام هشتم

گاهی اوقات ممکن است شئ دیوار قبل از برخورد توپ به بخش های کوچک تبدیل شود. در چنین شرایطی ابتدا تمامی قطعات دیوار را انتخاب کنید و سپس از پنجره Sleeping Objects بر روی دکمه Add کلیک نمایید. اکنون قطعات دیوار تنها در زمان برخورد عکس العمل نشان می دهند.

تخریب عناصر در 3ds Max 13

گام نهم

اکنون می توانید دکمه Bake را فشار دهید تا شبیه سازی نهایی شود. با این کار keyframe های لازم در تایم لاین ایجاد می شود.

تخریب عناصر در 3ds Max 14

 

3. ویرایش شبیه سازی

گام اول

اگر می خواهید بخش های تخریب شده از همان ابتدا به زمین بچسبد ابتدا شبیه سازی را تا فریم 100 پیش نمایش کنید و سپس دکمه Stop را فشار دهید.

تخریب عناصر در 3ds Max 15

گام دوم

اکنون شئ توپ را حذف کنید و یک جعبه همانند شکل زیر بر روی سطح زمین ایجاد نمایید.

تخریب عناصر در 3ds Max 16

گام سوم

با انتخاب جعبه به منوی Hierarchy بروید و بر روی گزینه Affect Pivot Only کلیک کنید تا محور جعبه همانند شکل در انتهای آن قرار گیرد.

تخریب عناصر در 3ds Max 17

گام چهارم

با فعال کردن گزینه Auto Key، محور چرخش جعبه را به گونه ای متحرک کنید که در فریم 0 تا 15 حول قطعات تخریب شده چرخش کند.

تخریب عناصر در 3ds Max 18

گام پنجم

جعبه را انتخاب کنید و به پنجره Static & Kinematic Objects بروید. بر روی دکمه Add کلیک کنید تا به لیست اضافه شود.

تخریب عناصر در 3ds Max 19

گام ششم

به زبانه Physics بروید و بر روی دکمه Preview کلیک کنید. مشاهده می کنید که جعبه قطعات روی زمین را پرتاب می کند.

تخریب عناصر در 3ds Max 20

اکنون شما با بخش اول آموزش تخریب عناصر در 3ds Max آشنا شدید و می توانید صحنه های متنوعی را شبیه سازی نمایید. در قسمت های بعدی شما را با تکنیک های پیشرفته تری در نرم افزار 3ds Max و پلاگین RayFire آشنا خواهیم کرد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کن!
[کل: 0 میانگین: 0]

از آموزش های رایگان ویتارو لذت می بری؟ عضو خبرنامه سایت شو!

با عضویت در خبرنامه جدیدترین مقالات سایت را در صندوق ورودی ایمیل خود داشته باش

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کن

مشترک خبرنامه ویتارو شو

محبوب ترین مقالات

آخرین مقالات

پیشنهاد سردبیر

سیاست

مشترک شدن
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments